Jouw Auto (Aflevering 1) Morris

In deze eerste aflevering van Jouw Auto is de Morris van Wim te Riet (voor de insiders bekend als Klassiekerrally) te gast bij Carwoman. Wil je jouw auto ook op deze site laten sprankelen? Meld je dan snel aan via het mailadres onder ‘contact‘.
morris-wimteriet1
Wim: “Bij de autopoetser. Glimmend als een zwart kalf in de maneschijn. Uiteraard is ‘ie niet zwart, maar Connaught Green. De neus is vervangen en nieuw gespoten. Daarbij zijn ook de beide flanken en C-stijlen meegespoten. Motorkap, dak en kofferdeksel hadden echter nog hun oude (originele? ik weet ‘t niet zeker) lak. Hardstikke dof natuurlijk. Ook had ik zelf met m’n ellebogen twee deuken in de bovenkant van het spatbord gedrukt bij het inbouwen van enkele onderdelen. Die deukjes werden er gelijk maar even uitgemasseerd.”

morris-wimteriet2
Wim: “Bij de RDW in Almelo. Als een juweeltje in een doosje 🙂 De Morris was door de vorige eigenaar afgemeld voor sloop en stond jarenlang in een scheefgezakt schuurtje onder een walnotenboom. Opnieuw aanmelden is geen enkel probleem, maar je moet de auto dus wel eerst laten keuren en een nieuw kenteken aanvragen. De keurmeesters leken het keuren van zo’n inmiddels relatief zeldzame klassieker (er zijn er vrij veel gebouwd, maar weinig overgebleven) best een welkome afwisseling te vinden. Danny Lammers van AutoEvent.nl wilde wel voor transport zorgen, in ruil voor het maken van een ontwerp voor de belettering van bus en trailer.”

morris-wimteriet3
Wim: “De eerste echte rit. Mijn vrouw Heidi rijdt. Het is een beetje ‘haar’ autootje geworden. “Verkopen? Komt niks van in!’ De knuistjes nog wat krampachtig om ‘t stuur, maar de bochten worden al stevig genomen. De wegligging is dan ook best goed. Ondanks dat de hydrolastic vering wat zacht aanvoelt, helt de auto nauwelijks over in bochten. Met de 60 pk uit de 1275 cc ‘A-series’ motor kom je heel goed met ‘t verkeer mee. Zelf heb ik het vermogen nog iets verhoogd door een speciaal competitie-inlaatspruitstuk, een aangepast ‘spaghetti’-uitlaatspruitstuk met zelfgebouwde uitlaat en een andere naald in de carburateur. Het is alleen jammer dat de motor nu gereviseerd moet worden…”

morris-wimteriet4
Wim: “Wachtend op de pont bij Bronkhorst. Met een ‘Het Beste Boek Voor De Weg’ uit 1969 (1 jaar jonger dan de Morris) hebben we de route bepaald. Geen TomTom, maar een ouderwetse papieren versie. We hebben ook geprobeerd nieuwe wegen te mijden, hetgeen best lastig was!
morris-extra

Wim: “Zoals gezegd moet de motor gereviseerd worden. Ook moet er nog wat laswerk verricht worden en moet een nieuwe tapijtset besteld worden. Maar we vinden de door Pininfarina getekende lijnen nog steeds fraai, en ondanks z’n geringe afmetingen is het interieur verrassend ruim. Naast fraai en klassiek is ‘ie dus ook nog eens praktisch! Het is helemaal duidelijk: De Morris gaat echt nooit meer weg!”

morris-extra2
Wim: “P.S. En dit is wat er van de pont kwam terwijl wij stonden te wachten. En dan heb ik ‘t dus over de XK150 Drophead Coupe, de TR3A, de TR6 en de XK120 Roadster (of XK140) ;-)”

15 Comments on “Jouw Auto (Aflevering 1) Morris

  1. Is die XK geen XK150? En verder: ik denk dat ik eindelijk de charme inzie van je Morris! 😉 En tuurlijk houdt je vrouw ervan: vrouwen vallen niet voor supercars, maar voor oldtimers! 😛 En als ik ‘m zo zie staan bij de RDW… Je hebt de juiste auto gekozen! 🙂 Wist wel niet dat je hem opgedreven hebt.

  2. Een Morris 1300 in de lever kleur, werd door ons als 2e auto aangekocht in 1972. Een auto met hele fijne rijgenschappen door de lange wielbasis, brede spoorbreedte en hydrolastische vering.
    Volgens mij was het een Morris Glider 1300 als ik het goed heb.

    Groet Jan Wibbelink.

    http://www.janwib.web-log.nl

  3. ‘t Is leuk geworden Viola!

    Dat van dat nieuwe kenteken klopt bij nader inzien niet helemaal… De Morris heeft nog steeds z’n originele kenteken. Ik moest wel een nieuw kentekenbewijs aanvragen.

  4. @ vla: de voorste is inderdaad een XK150, de witte op de pont beslist niet (trust me, I know 😉 )
    En wat dat ‘opdrijven’ (leuk!) betreft: het is slechts een zelf samengestelde ‘Stage 1’ set. Goed voor een paardje of 5 extra, schat ik…

    @ Jan Wibbelink: de typeaanduiding ‘Glider’ werd alleen in Nederland gebruikt en dan ook slechts voor de Austins. De Morris heette ‘gewoon’ 1100 of 1300. Die van ons heeft dan ook nog de toevoeging Super de Luxe. Geen idee waar die super luxe zich bevindt overigens…
    Het zijn inderdaad zeer fijn rijdende auto’s.
    Ze werden onder de projectnaam ‘ADO16’ ontworpen en verschenen als Morris, Austin, Riley, Wolseley, MG en Vandenplas.
    Alec Issigonis tekende het concept, enige gelijkenis met een Mini is dus niet geheel toevallig.

  5. @ Klassiekerrally
    Bwah, ik heb het eerder op helemaal puur natuur of compleet losgeslagen. 😛 Maar het is natuurlijk fun om een auto op te drijven! 😀 En btw tuurlijk twijfelde ik niet aan je klassiekerherkenningskills! 😀 Ik vond het eerder vreemd dat El Wim te Riet twijfelde aan een auto! 😉

    @ Viola
    Klassiek is een begrip dat verder gaat dan enkel ‘oude auto’s’! Hou je van de DB9, de 8C Competizione, de Porsche 911, de Ferrari F430… Dan ben je alsnog klassiekerliefhebber! 😉 Hou je van auto’s als de Koenigsegg CCX, de verscheidene snelle sedans, (fatsoenlijk) getunede auto’s, SUV’s, dingen van de nieuwste eeuw, dan houd je van moderne auto’s. Oh en ik ben denk ik een halve nummer 1 en een halve all round autoliefhebber! 😛

  6. Altijd leuk om zien hoe auto’s van de dood gered worden om vervolgens als gekoesterde vierwieler door het leven te gaan.

    Welke is die auto onder het witte doek trouwens? (foto 5)

  7. @ Klassiekerrally
    Lol! Als ze nog geen auto heeft, misschien… Maar in feite is hij nog niet af hé. 😉

  8. Over een metamorfose gesproken. Schitterend resultaat, niets gaat boven een S1 roadster. (al ga ik ook niet moeilijk doen over een C-type, D-type of MK II 😉
    Mocht je nog meer plaatjes hebben … want je ziet ze verdomd weinig.

Leave a Reply to de vlaeminck Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*