Honda CR-Z versus Alfa Romeo GT

c-Honda CR-ZKrap een maandje ben ik nu eigenaresse van een Honda CR-Z. Tijd om de eerste indrukken qua praktische voor- en nadelen van het model op een rijtje te zetten, in vergelijking tot mijn oude ster, de Alfa GT.

Voordelen:
*De CR-Z beweegt me vlotter door de wijk. Ik hoef bijvoorbeeld niet meer met 1 km per uur over drempels. De 1.9 JTD-dieselmotor van de GT voelde op dat soort momenten zwaar en ik moest er steeds bij stilstaan dat de onderkant van z’n neus over de grond schraapte zodra ik daar meer vaart maakte.

Viola & CR-Z

*De CR-Z is kleiner en dat betekent hier ook een kleinere draaicirkel. ‘t Hondaatje is wat handzamer bij het manoeuvreren op krappe plekken, in de stad bijvoorbeeld, het gaat nu in een keer in plaats van een keer steken met de GT.

*De CR-Z is daarbij heerlijk stil, dat valt vooral op bij het starten. Ik vind het – hoewel ik ook erg van gebrul en geronk houd – prettig bij dagelijks gebruik. De buurt hoeft tenslotte niet te weten wanneer ik kom en ga…

*Het Kenwood navigatiesysteem is top! De routes zijn correct, de iPod is erop aangesloten en die kan ik via het stuur bedienen en ik kan (eindelijk) relaxt handsfree bellen achter het stuur. Daarbij is het frontje simpel te verwijderen zodat hij niet gejat wordt. In de GT deed ik het met een losse TomTom en hoewel die het goed deed, was het toch een gedoe, de batterij was bijvoorbeeld vaak op het moment supreme leeg (Argh, moet ik nu wel of niet afslaan?). En dan had ik weer geen laderkabeltje bij me… Geen last meer van dus.

Alfa GT

Nadelen:
*Het plaatwerk is dunner dan dat van de GT. Als ik heb hardgelopen, klop ik mijn gympies altijd uit op de dorpel van de GT zodat er niet zoveel zand in het interieur komt. Bij de CR-Z laat ik dat liever. Het voelt namelijk alsof ik er deuken in ga maken. Terwijl het dichtslaan van de deuren een heel solide geluid maakt trouwens…

*De CR-Z heeft enorm veel naden en kieren. Dat is natuurlijk wel te zien, maar ik merkte dat het niet handig is, toen het onlangs zo hard stormde en ik de auto in Katwijk langs de boulevard had geparkeerd. Er komt nu nog zand uit allerlei hoekjes… Niet fijn met wassen en krassen…
*Ik kan er minder bagage in kwijt, de kofferbak is wel redelijk groot, maar niet erg diep vanwege de accu die daaronder ligt. Travelling light is met deze auto dus het motto.
*Geen turbopower… Ik mis, ook in de sportstand, toch die kick in mijn rug een beetje als je het gaspedaal diep indrukt. Hij accelereert in deze sportstand redelijk vlot, maar mist dus wel de snelle kick van die extra hap lucht.

Ieder voordeel heb z’n nadeel dus, er zijn er evenveel. Overigens heb ik met de CR-Z net zoveel bekijks als met de GT destijds. Er is me al een paar keer gevraagd wat het voor een auto is – je ziet de CR-Z niet veel in het straatbeeld. Veel mensen noemen het een sportieve auto, en denken ook dat hij heel snel is. 😉 De GT werd vooral heel mooi gevonden, klassiek. Van de GT werd altijd gezegd: ‘Die past goed bij je’. Van de CR-Z wordt dat nu ook gezegd 😀

Op het rijden in de CR-Z kom ik later nog terug, ik zal wat mooie foto’s maken en er een uitgebreide rij-indruk over schrijven.

24 Comments on “Honda CR-Z versus Alfa Romeo GT

  1. Leuk, zéér nuttig zo’n vergelijking! Logisch dat de CR-Z meer snufjes heeft dan de GT, we zijn inmiddels enkele jaren verder. Wel opvallend dat het plaatwerk dunner zou zijn bij de Japanner, of is dat ook simpelweg een teken van de tijd (gewichtsbesparing om verbruik te drukken). Tevens ook een verrassing dat je evenveel aandacht geniet met de zwarte CR-Z als met de rode GT.

    Je lijkt alvast tevreden met de aankoop, en dat is het belangrijkste. Hou ons vooral op de hoogte over je bevindingen op langere termijn met deze bijzondere vierwieler!

  2. Ja, dat dunnere plaatwerk maakt het allemaal lichter natuurlijk. Maar kun je dus nagaan hoe goed – en ja, wel wat zwaarder – die GT van kwaliteit was! Alles heeft z’n voor- en nadelen he. Medaille, twee kanten = zelfde. 😉

  3. Wat is het toch jammer dat Alfa met zo`n lange traditie in het bouwen van GT`s niets meer van dat in het assortiment heeft. Ik herriner me de rode Alfetta GT die mijn vader had nog goed. Deze werd later ingeruild op een blauwe Alfetta GTV. Echte Alfa`s en ondanks dat de moderne GT met zijn diesels en voorwielaandrijving niet meer te vergelijken is met zijn voorgangers kreeg ik toch het Alfa gevoel bij die auto. Onderscheidend, prachtig design en karakter. Helemaal met de heerlijk 3.2 maar ook de mindere varianten waren heerlijke rijdersauto`s. Wat mij betreft mist Honda die magie en zie ik de CR-Z als een modern trendy auto die over 15 jaar compleet vergeten is ( net als de CRX ). De laatste Alfa GT wordt dan nog steeds gewaardeerd als Alfa. Desalnietemin vind ik je keuze voor de Honda wel begrijpelijk en onderscheidend. Hoop dat Alfa snel weer met mooie auto`s komt die het hart sneller doen kloppen.

  4. @ Ferry832
    Klopt helemaal, alleen is de CRX helemaal niet vergeten. Toch niet het model dat voor ’93 leverbaar was (de latere targa met biodesign zal nooit een klassieker worden). De oudere CRX’en hebben nog steeds een trouwe aanhang en komen stilletjes aan terug in liefhebbershanden terecht. Niet onlogisch gezien het rijplezier dat ze bieden…

  5. @Ferry: eens met Stijn. De oude CRX ‘leeft’ nog wel degelijk. En ja, erg jammer dat Alfa geen mooie compacte Geeteetjes meer bouwt. Anders was ik wellicht bij de Italianen gebleven.
    Overigens zou ik het wel interessant vinden wat jullie zouden kopen als je nieuw moest kiezen en rond de 25.000 euro. Vertel?

  6. @stijn en @viola ; Oke, de oude CRX was echt een leuk model voor de liefhebber. Toen de auto nieuw verkocht werd kon ik de CRX goed waarderen. Helaas kwam de auto daarna in handen van de zogenaamde tuners en vond ik hem vreselijk. Ik hoop voor het model dat ze in originele staat door liefhebbers gewaardeerd wordt. Voor mij blijft het toch een beetje een “petjes“ auto en dat heeft Alfa met de coupe`s toch een stuk minder.

    Ja Viola het is moeilijk een leuke auto te vinden voor 25.000. Daarom vind ik je Honda een leuke auto. Sterker nog ik weet eigenlijk geen leuke nieuwe auto voor 25.000 waarvan ik hebberig wordt. Er zijn wel ontzettend veel youngtimers waar ik erg enthoussiast van wordt die veel minder kosten. Dit zoals mijn eigen Lancia Thema 8.32 die bergen rijplezier ( als die het doet ) levert.

  7. Haha, als hij het doet? Dat is voor mij wel een eerste voorwaarde. Het zou mijn rijplezier behoorlijk vergallen als ik constant stilsta 😀 En als ik een youngtimer had gekocht, had ik mijn auto particulier moeten verkopen.

  8. Voor 25 mille denk ik dat ik bij Fiat zou gaan shoppen. Ben niet op de hoogte van de prijzen, maar denk dat er wel iets te vinden is met een leuke motor en fijn weggedrag. En ik vind de huidige Fiats er allemaal wel leuk uit zien, niet onbelangrijk.
    Daarbij vind ik ze iets puurder dan de huidige Alfa’s, maar dat is meer op mijn gevoel gebaseerd. Of het komt doordat bijvoorbeeld de MiTo gebaseerd is op de Punto of zo, en dan vind ik het geen ‘echte’ Alfa meer.

  9. Fiat, neuh… Ik had verder nog de Citroen DS3 op mijn lijstje staan. Die rijdt enorm lekker en ziet er ook modern uit. Maar ik vond de Honda is sportiever, vind ik leuker. Misschien geef ik hem nog een zwart/wit geblokt dakje. 🙂

  10. Die DS3 vind ik verschrikkelijk lelijk, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk… Wat ik een beetje zielig vind, is dat alle zichzelf benoemde kekke lifestyle auto’s de Mini (of de MINI) lijken te wllen imiteren met anders gekleurde of geblokte (tja…) daken en dergelijke. Ik heb er niet zo veel mee.

  11. Ja, kan Wim, smaken verschillen nu eenmaal. Ik vind dat Citroen de laatste tijd weer leuke modellen maakt. De C4 vind ik ook mooi. En wat betreft die stickers: waarom zou dat voorbehouden moeten zijn aan MINI? Ik ben het met je eens als je zegt: het model moet de smaak maken. Maar zo voor de afwisseling vind ik (sommige) bestickering best leuk. Vooral ook omdat je het er weer af kunt halen als je het zat bent. 🙂

  12. Ik ben ook blij dat niet iedereen dezelfde smaak heeft, anders zou het wel heel saai worden op de weg. M’n oordeel over de DS3 moet ik overigens wat bijstellen, want ik heb een zwarte met oranje accenten gezien. En die vond ik best leuk! De kleur is dus bij die auto wel heel belangrijk, terwijl ik sommige andere auto’s in bijna elke kleur mooi vind.

  13. volgens mij is de Abarth Punto Evo wel een leuke optie voor 25.000 🙂 heb je zelfs nog 3000 over voor stickers Viola 😛

  14. @Dennis: ja, dat zou zo zijn, ware het niet dat ik de Punto niet zo bijzonder vind. Ik val bij auto’s toch op de looks en daarna pas op de prestaties. 😉

  15. vergeleken met de CRZ moet ik zeggen dat de Punto idd wat saai is, Voor een Mini Cooper S moet je al weer 28.000 betalen en dat is ook niet echt meer een opvallende verschijning. best een dilemma..

  16. @ Ferry832
    CRX’en zie ik toch steeds vaker opnieuw in originele staat. Wat een gedoe ook, eerst heeft een hele generatie jongeren ze zitten ‘op te smukken’ en nu kunnen liefhebbers ze weer naar originele staat verbouwen…
    Proficiat, héél leuk spul zo’n Thema 8.32! Met als absolute eyecatchers de motor en de achterspoiler.

    @ Viola
    Pas als je erover begint na te denken besef je hoe moeilijk het is om onder dat bedrag, zelfs in België waar wagens door de band genomen flink goedkoper zijn, een gloednieuwe ‘petrolheadcar’ te kopen. Er is veel keuze op de markt maar helaas niets dat er echt bovenuit steekt om het hart van autoliefhebbers te veroveren. De CR-Z is dan ook geen onlogische keuze. Ik zou misschien gegaan zijn voor een Clio RS in een mooi kleurtje (Gordini?), maar dit is omdat ik kleine scheurijzers zonder pretenties wel weet te apprecieren. Het ontbreekt deze wagen evenwel ook aan een speciaal gevoel, en dan met name in het interieur…
    Zelf zou een jonge occasie, waarvan iemand anders al de zwaarste afschrijving heeft opgevangen maar die door de verkopende garage terug naar nieuwstaat (en geur! :)) is gebracht, de voorkeur genieten. Denk dan bijvoorbeeld aan een Laguna Coupé of nog beter de Audi TT 2.0 TFSI (wat een interieur, krachtige maar zuinige motor, intelligente constructie met aluminium vooraan en staal achteraan voor ideale gewichtsverdeling,…). Maar dat zijn vijgen na Pasen, genieten van de CR-Z (en de bevindingen rapporteren aan ons natuurlijk!)

  17. wou jij niet een Cayman viola ? unieke kans.. die van Wouter is te koop 😛 mooie gele.. nog geen 30 duizend euro..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*