Dodge Demon – Beurs van Geneve

Bij Dodge werd het nieuwe, kleine cabriootje met de grote naam onthuld. De DEMON is niet alleen knapperig om te zien, hij is ook betaalbaar. Tenminste, als hij komt. Want het gaat hier nog even om een studiemodel. Op de beurs in Geneve sprak ik met zijn twee jonge, bevlogen ontwerpers: Dan Zimmerman die verantwoordelijk is voor het interieur, en Jae Chung die tekende voor het exterieur

demontontwerpers.jpg

Hoe zijn jullie op deze spannende naam gekomen?
Dan: “We hebben een hele waslijst van mogelijke namen gemaakt. De namen Dart en Duo (omdat het een tweezitter is) kwamen ook voorbij. Maar we vonden Demon het beste bij hem passen omdat hij zo lekker gemeen kijkt.”
Hoe was het om aan dit ontwerp te werken?
Jae:
“Geweldig. Het was mijn eerste klus na school en ik heb nachtenlang doorgewerkt. De opdracht was: maak een betaalbare, sportieve cabriolet. En dus zitten er niet veel nieuwe features op, geen frivoliteiten. We hebben gewerkt met de technieken en materialen die binnen het bedrijf al voorhanden zijn. DaimlerChrysler gaf ons alle vrijheid en hoewel dat geweldig is, brengt het ook druk met zich mee. Maar zoals alles wat uitdagend is, is de bevrediging nu des te groter. Ik kan nu zeggen: ‘Dat is mijn auto’. Ik ben er trots op.”

dodgedemonachter.jpg

Het was je eerste echte klus, wat heb je geleerd?
Jae:
“Het hele proces van het designen van een wagen. Het omgaan en communiceren met de andere afdelingen zoals engineering. En ik heb geleerd dat dit echt is wat ik wil doen: auto’s ontwerpen.”
Het verschil tussen de Amerikaanse en de Europese merken is groot. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Dan:
“De Europeanen zijn veel meer op detail, veel ‘gevoeliger’ voor kleuren en kwaliteit van materialen. Het is voor ons een uitdaging om dat erin te brengen, om onze tamelijk groffe Amerikaanse producten te ‘upgraden’. Zo hebben we bijvoorbeeld niet meer gekozen voor dat rechte dashboard dat eruit ziet als een grafsteen. Het dash van de Demon is horizontaal geplaatst in plaats van verticaal en dat geeft al een heel andere sfeer. Ook hebben we niet gewerkt met nep-aluminium, maar met echt geborsteld alu. Verder hebben we het simpel gehouden. De buitenkant en de binnenkant moeten dezelfde sfeer uitstralen: simpel en snel. Er zijn veel opbergvakjes, we zijn creatief met de ruimte omgegaan. En we zijn er trots op dat we in de Demon meer beenruimte kunnen bieden dan een grote speler, de Mazda MX5.”

dodgedemoninterieur.jpg

Zou je kunnen zeggen dat de Demon is gemaakt voor vrouwen terwijl de Viper meer een mannenauto is?
Jea en Dan in koor:
“NEE!” Ze zijn beide voor beide. Dit is gewoon een betaalbare tweezitter met klassieke proporties; de lange wielbasis en een dramatische look die beide seksen zal aanspreken.”

0 Comments on “Dodge Demon – Beurs van Geneve

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*