De Burton Broers – Het Interview deel 3

De Burton Broers geinterviewd door Viola. Dit interview is ook te lezen in de Autovisie van deze week.

Hoe kijken jullie naar dat andere Nederlandse merk, de Spyker?
Iwan: “Ik ben altijd heel trots. Als ik die Spyker in de F1 rond zie rijden dan groeit mijn autohart wel.”
Dimitri: “Het is totaal geen concurrent van ons, zij hebben een totaal andere inzet. Maar ik vind het knap wat Maarten de Bruijn heeft gepresteerd. Jammer dat hij er nu niet meer bij zit.”
Iwan: “Hij had geld nodig en daar kwam Victor Müller om de hoek. Die zakelijke kant doet Victor goed, hij heeft het merk wel groot gemaakt. Maar Maarten was als ontwerper goed bezig. Nu mist Spyker eigenlijk zijn ziel.”
Dimitri: “De emotie is eruit. Ik denk ook dat mensen daarom hier kopen. Ze vinden het leuk om met mij, de ontwerper, te praten.”

burtonbroers3.bmp


Schrokken jullie ook zo van de SSUV Peking-to-Paris?
Dimitri: “Ja, vreselijk! Die auto is niet ontworpen, dat is gewoon een opgeblazen geheel. Een technische man heeft een tekening gewoon vier keer uitvergroot waardoor de auto helemaal uit proportie is getrokken. De verhoudingen moeten kloppen en dat doen ze bij deze auto niet.”
Iwan: “Het is een heel dubbel verhaal. Nu hebben ze weer 83 miljoen uitgegeven aan de F1. Het lijkt ons haast onmogelijk om al dat reclamegeld terug te verdienen en Spyker winstgevend te maken. De kracht van Spyker is hun exclusiviteit. Nu gaan ze voor naamsbekendheid en het verkopen van meer auto’s. Dan zeggen de sjeiks: ‘Nu is hij niet meer exclusief. Ik hoef hem niet meer’.
Verkopen jullie ook aan sjeiks?
Iwan: “Nee. We hebben hier in Nederland veel verkocht en daar zitten wel wat rijke mensen bij. Een aantal jaren geleden kwam hier een man met wie ik leuk over auto’s had staan praten. Hij vertelde dat hij net een Ferrari had gekocht en kwam voorrijden in een Mercedes AMG. We hadden destijds de bouwhandleiding keurig gebundeld in een boekje met foto’s. Ik vertelde die man daarover, waarop hij zei: ‘Goed, doe mij er maar een. Dus ik pak zo’n handleiding en zeg: ‘Oké, da’s dan vijf gulden. En hij zei: ‘Nee, nee, ik wil zo’n auto!’ Ik vroeg hem waarom. Waarop hij vertelde dat hij het leuk vond om bij zijn rijke, opschepperige vriendjes te zeggen dat hij een eend had gekocht. En om dan met de Burton te komen voorrijden. Daarna kwam zijn zakelijke instinct om de hoek, want hij zou ‘m op de zaak zetten. De AMG reed hij dan privé. Binnen twee jaar zou hij de aanschafprijs er al uit hebben.”

burtoninterieur.jpg

Jullie ontwikkelen ook andere zaken: een kruisurinoir, een speciale caravan ‘Het Nest’ genaamd. En nu weer de Celebrator, de make-over voor een elektrische tandenborstel die vrouwen als vibrator kunnen gebruiken. Vertel?
Iwan: “Eigenlijk zijn we een soort uitvindingfabriek. Ieder jaar bedenken en maken we een paar nieuwe producten. Dat kruisurinoir hebben we ontworpen en wat technische details bedacht. Het is over de hele wereld verkocht. Je ziet ze regelmatig op festivals en op de hoek van de straat in grotere steden.

celebrator.jpg

De Celebrator is nog leuker. Een mini-vibrator op basis van je eigen elektrische tandenborstel. Die is ontstaan na een openhartige avond met een goede vriendin, maar inmiddels uitgegroeid tot de leukste en meest effectieve vibrator van dit moment. Het schijnt dat 33% van alle vrouwen moeite heeft met het krijgen van een orgasme, dus wij zagen daar mogelijkheden… Nu is de Celebrator gewoon te koop bij de drogist en zelfs verkrijgbaar op doktersadvies. We hebben er inmiddels 350.000 van verkocht. Financieel heeft ons deze innovatie geen windeieren gelegd, maar de meeste lol zat ‘m wel in de testfase. Overigens is ook de Celebrator een puur Hollands product, want ze worden hier in Nederland geproduceerd, bij een fietsenfabriek!”
Dimitri: “Nu zijn we bezig met een lichtgewicht caravan; een bed op wielen van 150 kg. Het ‘Nest’ heeft een klassieke uitstraling en opent zich als een schelp. Deze ‘caravan’ past tenminste ook achter een sportwagen. Ik heb hem ontworpen omdat ik in de gemiddelde sleurhut nog niet dood gevonden wil worden. Ons ideale uitje is dan als volgt: in de Burton naar een feestje, blijven slapen in ons eigen ‘Nest’ met de Celebrator en eh, goed gezelschap!”Einde.

Dit interview is ook te lezen in de Autovisie van deze week.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*