Date met een Prius

Date met een Prius

Deze column verscheen onlangs in Autovisie. Heb je ‘m gemist? Veel leesplezier!

Nissan370Z-Viola4‘Vallen vrouwen op een man met een mooie auto?’ Die vraag houdt mannen vaak bezig, en het antwoord is nja. Geloof je de populaire onderzoekjes, dan komen de dames vaak over als golddiggers. Neem de enquête van Kwik-Fit Engeland van een paar jaar geleden waar uit kwam dat maarliefst 75% van de ondervraagde vrouwen alleen een relatie met een man willen als de door hem gereden bolide haar goedkeuring kan wegdragen. En waaruit bleek dat 23% van deze lady’s zelfs ‘nee’ zegt op een date als het automobiel tegenviel. Of het onderzoek van ene Dr. Michael Dunn, van de University of Wales Institute in Cardiff waaruit bleek dat vrouwen een man hoger aanslaan als hij achter het stuurwiel van een ‘fancy motor’ zit dan in een ‘old banger’. Zijn testteam liet vrouwen foto’s zien van dezelfde man die in twee verschillende auto’s zit: een Bentley Continental en een Ford Fiesta. De vrouwen, allemaal tussen de 21 en 40 jaar oud, kozen massaal voor de foto van de man in de Bentley. Hèhè, denk ik dan. Als je dan toch de keuze hebt… Zet Brad Pitt achter het stuur van het Fordje en een zwerver in de Bentley en vraag dan nog maar eens.

Brad Pitt Car

Nu weet ik heus dat er veel vrouwen bestaan die de centjes van de partner belangrijker vinden dan de klikfactor en zijn karakter en hun partner dus uitkiezen op basis van zijn auto. Maar volgens mij werkt het meestal anders. Allereerst ontmoet je mannen – tenzij je pitspoes bent – meestal niet terwijl ze gevierwield langs flitsen. Verreweg de meeste relaties ontstaan op het werk, tijdens het delen van (sportieve) hobby’s of in de familie- en vriendenkring. Daarnaast heb je als vrouw niet eens tijd om eerst zijn auto te checken, want wij weten bij een ontmoeting al na drie seconden of we iets met hem zouden willen of niet. Dat schijnt – volgens o.a. Professor David Perrett die het boek ‘The New Science of Human Attraction’ schreef – simpelweg te maken te hebben met twee dingen, namelijk A. lijkt hij uiterlijk (en qua gedrag!) op haar vader? Is haar vader dus lang, blond en heeft hij blauwe ogen, dan zal de dame in kwestie daar in eerste instantie op vallen. En B. Is hij even aantrekkelijk als zijzelf? Een acht zal van nature niet zo gauw met een vijfje trouwen. Bij Beauty & The Beast combi’s weet je dus bijna zeker dat de dame (of heer!) in kwestie een ehm, verstandelijke keuze heeft gemaakt. Daarnaast schijnt geur een belangrijke rol te spelen bij de partnerkeuze, al moet je het woordje ‘kiezen’ in dit verband volgens mij met een flinke kruiwagen zout nemen. Je valt op iemand of niet.

Toyota Prius

Nu leek er een tijdje geleden iets moois op te bloeien tussen mij en een knappe reisleider. Dompertje was – ik moet het eerlijk bekennen – zijn auto. Ja, lach maar even, het betrof een Prius. Maar zijn motivatie ‘Zo houd ik meer geld over voor leuke dingen’ klonk hoopgevend en om niet flauw te doen, liet ik me zelfs in die Prius naar een restaurant chaufferen. Waar ik hem onderwierp aan een kleine test: op de menukaart koos ik voor die kreeft waar ‘dagprijs’ bij stond. En nam ik twee voorgerechten. En een wijnarrangement. En een nagerecht. Halverwege mijn bestelling begon Meneer Reisleider al wat minder blij te kijken. Toen de rekening kwam, ging hij aan de slag met een rekenmachine. En liet me mijn aandeel betalen. Je begrijpt dat ik hem hierna niet meer thuis uitnodigde voor ‘koffie met lekkers’. Hoewel ik een zelfstandig type ben en het daarbij best kan waarderen als mijn lief enigszins economisch met zijn geld omgaat, kan ik enige verwennerij ook zéér waarderen.
En ja, nou ja, ehm… misschien…,tja, misschien kun je dat dan wel aflezen aan zijn autokeuze…

34 Comments on “Date met een Prius

  1. Nee hoor, ik had ‘m niet gemist 😛

    Toch bedankt, vond het geen straf ‘m twee keer te lezen. Een Prius en een zakjapanner aan tafel… weet je heel zeker dat ‘t geen boekhouder was? 😉

  2. De vooroordelen ten overstaande van de Prius vind ik wat onfair. OK in dit geval bleken ze terecht maar de man in kwestie had even goed een andere budgetvriendelijke wagen kunnen rijden. Sommige mensen interesseren zich nu eenmaal niet in wagens, dan vind ik een Prius nog zo geen dwaze keuze. Dit hoeft niet steeds met zijn/haar persoonlijkheid verbonden te zijn. Nuja, wat voor wagen ze ook rijdt, dat zou me nooit kunnen afschrikken. Het kan alleen maar positief uitdraaien, voor iemand met een Cayman bijvoorbeeld zou je al eens wat meer moeite kunnen doen 😉

    Klein puntje van kritiek op de tekst:
    “Verreweg de meeste relaties ontstaan op het werk, tijdens het delen van (sportieve) hobby’s of in de familie- en vriendenkring.”
    Ik vermoed/hoop dat zéér weinig relaties in familiekring ontstaan 🙂

  3. Um, laat ik zeggen dat een Prius niet echt joie de vivre uitstraalt… dan kan ik honderden ‘budgetvriendelijkere’ alternatieven bedenken die dat wél doen.
    Persoonlijk vind ik dat je van alle dagelijkse bezigheden een feestje moet maken… ook het autorijden. We doen het toch, dus kunnen we er maar beter ook plezier in hebben. 🙂

  4. Echt een leuk stukje, ik herken mezelf er wel een beetje in. Vooral in dat laatste gedeelte.

    Op zich kijk ik ook niet bewust naar de auto van een man om op diegene te vallen. Of het gebeurt of het gebeurt niet. Maar als hij een mooie wagen rijdt is dat wel een plusje. 🙂

    Ik hou ook echt van mijn onafhankelijkheid, maar tijdens de eerste date vind ik wel leuk als hij gaat betalen.
    Maar ik zou dan niet voor het duurste menu met voorgerecht en dat soort dingen kiezen… 😉

  5. “Geloof je de populaire onderzoekjes, dan komen de dames vaak over als golddiggers.”

    Heb je het zelf niet door? – Jij bent zelf een golddigger.

    Of zou je die extreem dure bestelling ook gedaan hebben als je van te voren had geweten dat je het zelf moest betalen?
    En omdat hij jouw exorbitante keuze niet kon / wilde betalen, is hij dus geen geschikte kandidaat.

  6. Ten eerste, Henk: een column is altijd sterk aangezet en ik maak er een sport van om – voor de humor – een beetje te overdrijven. Ten tweede, Henk: ik kan mijn kreeftjes al jaren erg goed zelf betalen, dank je. Dat heet: gewoon lekker hard werken. Ik heb nog nooit een man om geld hoeven vragen (een vrouw ook niet trouwens) en date juist meestal met mannen die het een stuk slechter hebben dan ik. Maarja, dat kon jij niet weten he… 🙂

  7. Um, óf het is gewoon nog vroeg voor mij ook al ben ik al een uur of vijf wakker, óf deze reactie staat per ongeluk onder het verkeerde stukje, óf je bent nu wel erg cryptisch… ben ‘k niet van je gewend 🙂

  8. Het is niet cryptisch Eric. Ga nou eens na: Meneer Vroegwakker heeft het over ‘dames zoals ik die hij graag wil afschrikken’. Dat is een gedachte. Hij heeft mijn gedachten (die column) niet goed gelezen, cq begrepen. Dus: de gewoonte om zijn eigen gedachten te volgen (Viola wijst iemand die Prius rijdt af) is nogal hardnekkig. Hij is niet flexibel, staat niet open voor wat hem geboden wordt op deze site. Ik heb zijn reactie laten staan om te laten zien hoe je op internet veroordeeld wordt op iets dat je helemaal niet hebt gezegd, maar dat slechts als zodanig wordt opgevat.

  9. Nee hoor, nu begrijp je mij verkeert, Viola.
    Met “dames zoals jou” bedoel ik niet alleen je eventuele afkeer van Prius rijders, die je in dat zinnetje met het woord “dompertje” duidelijk aangeeft.
    Uit je stukje zijn meerdere voorbeelden te nemen, wat ik er wel mee bedoel.
    Ik bedoel dames die hun gerecht bestellen niet naar wat ze het lekkerst vinden, maar wat het duurst is.
    Ik bedoel dames die volledig achter de emancipatie staan, maar het wel logisch vinden dat de man de rekening betaald.

    Met andere woorden, Golddiggers.

  10. Ja, ik autoliefhebster en ik denk (mijn gedachten) dat echte autoliefhebbers de Prius niet zo gauw kiezen. Als geld geen rol speelt, kies je andere auto’s. (mijn gedachten). Wat de column betreft: zoals ik al eerder aangaf, is zoiets sterk aangezet. Een punt is wel dat je als vrouw heel goed kunt voelen of iemand een ‘gever’ is, of slechts graag ‘neemt’. Als een man een vrouw mee uit neemt omdat hij haar leuk vindt, dan wil hij haar graag verwennen. En zal hij niet naar prijzen kijken in een restaurant. Dat is namelijk Peanuts bij wat zij hem later gaat geven. Hij verwent haar graag omdat zij hem ook verwent, sowieso met haar goede gezelschap. Nu waren er uiteraard nog een aantal andere redenen waarom ik destijds niet meer met deze meneer wilde daten. Maar dit is een autoblog. Voor een column zoek je als journalist/redacteur echter naar iets dat een stelling onderschrijft en dat vond ik in deze date.
    Fascinerend vind ik wel hoe jij je kennelijk zeer aangesproken voelt.

  11. Ik voel me idd aangesproken als zowel autoliefhebber en als Prius rijder.
    En je hebt gelijk wanneer geld helemaal geen rol zou spelen dan had ik geen Prius. Dan had ik beslist een Lexus GS450 hybride of nog liever een Lexus 600H.

    Mijn mening over alles op auto gebied, dat binnen mijn financiële middelen valt en waar ik ooit in heb gereden en dat is er heel wat, ouderwets is en in veel opzichten veel minder prettig rijdt. Het voordelige ervan neem ik er als toetje bij.

    Jouw stukje lezende en ook bv je reactie op Henk, krijg ik het gevoel heel sterk, (als man dan natuurlijk), dat jij een echte trotse “nemer” bent.

  12. Viola, je stelt ook nog ” Als geld geen rol speelt, kies je andere auto’s. (mijn gedachten). ”
    Zo heb ik mijn gedachten dan weer bij mensen die een diesel kiezen, terwijl ze geen zware kar hoeven te trekken. (Niet dat ik dat veroordeel overigens, moet iedereen lekker zelf weten). Maar in mijn ogen rijdt diesel, ook de moderne, in ieder geval op lage snelheid zoals in de file, altijd nog als een tractor.
    Denk je dan bij diesel rijders niet dat hun keuze vooral op financiële gronden berust?

  13. Het liefst rijd ik diesel. Ik houd niet van hoogtoerige motoren en daarnaast vind ik op koppel rijden zo lekker. En heel afentoe (250 km per jaar op 27.000 km per jaar) heb ik iets aan de trekhaak. En ja ik zal wel te weinig rijden voor diesel.
    BTW: denk dat als jullie elkaar in-real-life spreken dat het dan beter gaat, nu polariseert het een beetje..

  14. Pfffffffft. Ik word zo moe van dit soort heerschappen…
    Afijn: ik rijd diesel omdat de motor toevallig in de GT lag die ik als twee jaar oude bij mij dealer aantrof. Ik wilde die GT graag en dat er een diesel in lag nam ik na een proefrit op de koop toe. Ik rijd veel te weinig kilometers (amper 15.000 per jaar prive) om een diesel aan te schaffen om kosten te drukken. Ik heb de koop desondanks doorgezet omdat de jtd een superfijn rijdende, soepele motor is die al op zeer lage toeren enorme trekkracht heeft. Dat rijdt gewoon lekker en daar heb ik extra geld voor over.
    De discussie is hiermee gesloten. Ik nodig wel graag dames uit om eens aan dit soort discussies deel te nemen. Helaas zijn zij erg stil.
    Toedeloe.

  15. Lieve Viola, Ik ben heel jong getrouwd, al ca 30 jaar geleden. Of ik verder succes zou hebben gehad met vrouwen, ik heb geen idee.

    Fijn dat het mij gelukt is jou moe te maken.

    Maar dit is een auto site.
    DuSz je hebt meegereden in die Prius van je “reisleider”. Waarom vertel je daar niets over?
    Ik bedoel over die reis-ervaring, daar gaat deze site toch over.
    Reed het ding als een bokkekar? Zoals het duurste voertuig waar ik ooit in heb gereden, een Porsche Boxter. Wel leuk voor een uurtje, maar niet voor een reis naar Zuid-Frankrijk.
    Reedt ie als een VW polo Blue motion, heb ik ook al meegemaakt. En prima wanneer het je alleen om het vervoer van A naar B gaat, en je de veel te hoge aanschafprijs tov bv een Aygo/C12/207 voor lief neemt.
    Reedt ie als een VW golf diesel of een Audi A3?

    Jij verteld helemaal niet hoe het ding reed.
    En daar gaat het hier toch om op deze site?

    Ik bedoel was het ding te sloom, maakte ie teveel lawaai, wou het ding niet starten, ging de versnellingspook te haperig? [oh nee, zulke ouderwetse dingen heeft ie niet.]

    Wat is er dan wat je buiten je reisleider niet aanstaat aan een Prius?

  16. Misschien is het beter als mr Vroegop de volgende keer wat langer in bed blijft liggen en daarna ook nog eens met het goeie been uit bed stapt.

  17. De vraag die ik me stel is : hoe belangrijk is de
    kleur van de auto voor een vrouw ?
    En of deze gewassen is ?

  18. @ Eric van Spelde
    Als jij mij honderden nieuwe budgetvriendelijke en attractieve alternatieven kan voorschotelen ben je een grotere autokenner dan mezelf. Een Fiat 500 Twin Air bijvoorbeeld is best leuk maar qua ruimte geen concurrent voor de Prius. Er gaan weinig budgetwagens zijn die de modale koper een echte ‘coup de foudre’ bezorgen. En denk ook niet dat dit, voor deze doelgroep, nodig is. Ik ken heel wat mensen, zonder een passie voor wagens, vol levensvreugde die in een wrak van een wagen rijden…

    @ vroegop
    Ik denk dat je deze column echt wel met een knipoog moet opvatten. Een algemeen oordeel over iemand vellen na een piepklein artikel is ook te makkelijk en hopeloos onnauwkeurig.

    @ Viola
    “En zal hij niet naar prijzen kijken in een restaurant. Dat is namelijk Peanuts bij wat zij hem later gaat geven.”
    Die formulering is dan ook weer wat te dubieus :). Persoonlijk ben ik vrij spaarzaam op zaken die me niet veel doen. Maar indien het me nauw aan het hart ligt, zoals bijvoorbeeld wagens, vrienden enja ook liefde, dan blijven saldoberekeningen uit. Maar indien ik merk dat er van de tegenpartij een te sterke nadruk op geldelijke middelen ligt haak ik wel snel af. Maar zoals ik al eerder aangaf, en ook gezien je financiële onafhankelijkheid, denk ik dat dit niet je betrachting is.

  19. Ik betwijvel sterk of vrouwen iets van automerken kennen . Ik wou mijn vrouw het verschil uitleggen
    tussen een Golf en een Polo . Zij dacht aanvankelijk dat ik het over kledij had !
    Een vrouw versier je niet enkel met een dure auto ,
    maar wel met een goed verhaal !

  20. Stijn – wie zegt dat het een nieuwe auto moet zijn? Er zijn om te beginnen al een heleboel klassiekers die geschikt zijn voor dagelijks gebruik én net als de Prius belastingvrij (mocht dit een overweging zijn, persoonlijk vind ik dit laatste thuishoren in de categorie ‘pennywise and poundfoolish’). En ontstellend veel leuke tweedehands auto’s voor zakgeldprijsjes met stuk voor stuk meer karakter en persoonlijkheid dan een veld vol Priussen – voor het verschil in aanschafprijs van zeg maar twintig mille koop je héél veel onderhoud en brandstof…
    Waarom iedereen bij het bepalen van de prijs/prestatieverhouding van een auto altijd over ruimte begint te zeuren is mij ook een raadsel. Blik is goedkoop, de ontwikkelingskosten van een auto zijn daarentegen hoog, de Katholieke kerk bepaalt al lang de gezinsgrootte niet meer – zelfs niet in het diepe Zuiden, er zijn meer één- en tweepersoonshuishoudens dan gezinnen en in 95% van de auto’s op de weg zit slechts 1 persoon.
    Ik geloof ook niet dat onze reisleider een heel gezin met zich mee hoefde te slepen – dan waren er misschien wel andere struikelblokken voor de al dan niet opbloeiende romance geweest dan alleen de zakjapanner aan tafel. 😉
    Eén ding dat ik ook niet snap is waarom mensen die zeggen helemaal niets met auto’s te hebben wél een hagelnieuwe voor de deur zetten die in het gunstigste geval een paar duizend euro minder waard is zodra je hem de showroom uitrijdt.
    Wie een nieuwe auto koopt is per definitie autoliefhebber, óf hij/zij kan niet rekenen.

  21. Ja Viola, je stukje tekst heeft aanzet gegeven tot flink wat (ellenlange) reacties. Alhoewel de date geen succes was heeft het je toch nog iets opgeleverd.

    @ Eric van Spelde
    Ben het toch nog steeds niet eens. Nu bekijk ik dit vanuit een Belgisch perspectief, dus zonder jullie BPM en met abstractie van belastingsvrije voordelen. Ik zie een modale burger nog een wagen tot tien jaar oud kopen maar een klassieker? Om met die ongemakken te leven moet je pas een autoliefhebber zijn. Individuen die nieuwe kleren kopen zijn ook niet noodzakelijk fashionista’s. Voor deze consumenten moeten de aangeschafte items geen ziel hebben, ze moeten gewoon hun behoeften vervullen: een flink aantal jaren meegaan en weinig problemen opleveren. De keuze voor de Prius is ook hierdoor te begrijpen. De vijf jaar garantie erop (in België) geeft kopers toch gemoedsrust. Slechts even willen ze tijd investeren om een goede wagen uit te kiezen en daarna willen ze zorgenvrij zijn. En komen er toch problemen, dan kan ik uit ervaring vertellen, lost Toyota alles netjes op. Heel wat mensen kopen slechts om het decennium een andere wagen, dan kan ik best begrijpen dat je een nieuwe wagen aanschaft. De afschrijving is dan ook relatief klein. Tevens is het dan fijn even iets gloednieuws te bezitten. Om nog maar te zwijgen over het hogere comfort en veiligheid dat een nieuwe wagen biedt.
    Dan over het belang van ruimte. Ja, er zijn flink wat eenpersoonshuishoudens. Toch zullen deze mensen ook meer dan één keukenstoel hebben en misschien zelfs een sofa voor drie? Een gebruiksvoorwerp moet 99% van de tijd voldoen anders gaan klachten snel volgen. Een TT (2.0 TFSI) vind ik best wel een leuke auto (relatief snel, zuinig, prachtig interieur) maar helaas hebben de mensen in mijn omgeving een hoofd op hun schouders staan zodat de achterbank onbruikbaar is. Dan wordt de TT plots héél wat minder aantrekkelijk en begin je over nog meer nadelen door te bomen, zo mooi is ie nu ook niet en dat motorgeluid is dat toch nog steeds van een viercilinder,… Met andere woorden, zelfs voor mij (autoliefhebber) moet een wagen toch ook een praktische kant hebben oftewel me helemaal overdonderen (een luchtgekoelde 911 zou ik veel vergeven)! Consumenten die minder met wagens hebben gaan zich nog sterker storen aan onhandigheden.

  22. @Stijn: over de TT, hoe vaak neem je dan vier mensen mee? Ik rijd dus voornamelijk alleen of met z’n tweeen en dan hoef je daar dus niet op te letten. Geldt ook voor spullen meenemen: hoe vaak verhuis je je bankstel? Als ik dat al moet doen, ga ik dat niet in mijn GT’tje proppen maar huur ik een transporter. Overigens: mijn mountainbike past gewoon in de GT! 🙂

  23. Stijn, de goedkoopste Prius kost 25.000 euro (zeg maar 26 mille voor hij op de weg staat). Met alle respect, maar als je dat geld op tafel legt (een ‘modaal’ jaarinkomen is hier nog steeds iets van 32.500 euro, bruto wel te verstaan) terwijl je voor zeg maar 1.500 euro ook een oude Corolla koopt die je nog jarenlang zonder gez**k van A naar B brengt, dan maak je mij niet wijs dat je die keuze geheel en al uit hoofde van je portemonnee maakt.

    De afgelopen zes jaar heb ik trouwens 270.000 kilometer afgelegd in Mini’s en de achterbank is welgeteld één keer gebruikt. En de achterbank van de C5 van mijn ouders wordt alleen maar bezet wanneer ik ze in hun eigen auto ophaal van Schiphol (deze keer niet, want ik heb deze week een Saab 9-5 te leen…).

  24. @ Voila
    Eigenlijk gebruik ik een wagen bijna uitsluitend in het weekend. Voor woon-werk doe ik beroep op het openbaar vervoer, een modelburger nietwaar? 🙂 In het weekend zet ik wel eens een stapje in de wereld en aangezien ik meestal BOB ben zit ik vaak met een horde vrienden in mijn wagen. Naast rijplezier is ruimte voor mij toch ook een issue. Overigens scoort een Alfa GT op het vlak van hoofdruimte achterin vrij goed (toch ten opzichte van bijvoorbeeld een TT), ook voor mij dus het overwegen waard.

    @ Eric van Spelde
    Nu ben je jezelf wat aan het tegenspreken. Eerder had je het over honderden budgetwagens die levensvreugde uitstralen en nu kom je op de proppen met een Corolla. Een Corolla E10 bijvoorbeeld is haast onsterfelijk maar even steriel als een Prius…

    Tevens bekijk je het gemiddeld jaarinkomen, ik zal niet de eerste zijn om je te zeggen dat het gemiddelde een vrij slechte maatstaf is met verdeling die wat afwijkt van de normale (wat bij inkomen het geval gaat zijn). Kijk naar het gemiddeld inkomen (of beter de mediaan) van kopers van een nieuwe Prius en de kansen zijn dat je verschillen met de totale populatie gaat ontdekken. Maar wanneer we zelfs daar abstractie van maken hou ik nog steeds vol dat consumenten zich af en toe willen verwennen. Niet alleen is er een groter vertrouwen in een nieuwe wagen. Aangezien meeste particulieren best een tijdje rijden met een wagen, gaat de afschrijving nog best meevallen. Per jaar gaat deze dan ‘slechts’ de proportie van de reis tijdens de zomervakantie aannemen. Bij aankopen die minder vaak voorkomen gaan consumenten ook wat minder prijsgevoelig zijn. Vermoedelijk willen ze zich eens verwennen en toch een half jaar dat speciale gevoel (komt ook naar voren in de voorzichtigheid waarmee er wordt omgegaan) van een gloednieuwe aankoop ervaren. De koper van een nieuwe wagen hoeft niet noodzakelijk een liefhebber te zijn, het gaat eerder om het gevoel jezelf iets nieuws/duurs te gunnen (wat je ook terug ziet bij andere aankopen).

  25. Eh, een goed verstaander… Ik vroeg me hardop af waarom iemand die niets heeft met auto’s, daar een dik netto jaarinkomen aan zou uitgeven als hij voor een fractie van het bedrag ook ook warm en droog en zonder veel gez**k van A naar B komt. Het antwoord geef je zelf al: jezelf iets nieuws/duurs gunnen zonder dat daar veel plezier/emotie bij komt kijken. Calvinisme noemen we dat in Nederland, en het zegt wat mij betreft iets over de persoon.

    Hoe je het ook bekijkt, de keus voor een nieuwe auto ter waarde van een goed netto jaarinkomen is per definitie niet ‘budgetvriendelijk’ zelfs al liep hij op water.

  26. @ Viola
    Bedankt om dit te laten weten, maar een nieuwe wagen heeft bij mij op dit moment geen prioriteit. Maar wilt dit zeggen dat je stilletjes aan gaat uitkijken naar een Cayman?

    @ Eric van Spelde
    Zoals ik al eerder aangaf (zekerheid over het verleden van de wagen, garantie, comfort, veiligheid,…) zijn er ook tal van rationele redenen om een gloednieuwe wagen aan te schaffen. Bovendien kan je deze nog perfect afstemmen op je smaak, je eigen favoriete kleur en opties.

    Deze vergelijking is net dezelfde als die van een huis ten overstaande van een (modaal) appartementje kopen. Mogelijk niet de meest budgetvriendelijk weg. Maar je hoeft niet noodzakelijk een liefhebber te zijn noch irrationeel…

  27. @Stijn: Ik ben heel stilletjes aan het kijken ja. Moet eerst de Alfa verkopen… En dan uitgebreid zoeken in Duitsland… Duurt nog wel even…

  28. Vergelijking met huizen slaat natuurlijk als een tang op een varken… in een heel slecht jaar kun je eens 5 procent op de waarde van je huis verliezen (maar op de lange termijn zit je altijd in de plus) terwijl je op een nieuwe auto in het eerste jaar toch al gauw een procentje of veertig verliest. De juiste vergelijking zou zijn: waarom zou je een nieuw appartementje kopen wanneer je voor hetzelfde geld ook een vrijstaande woning van een paar jaar oud kan kopen? Helaas/gelukkig werkt het in de onroerendgoedsector niet zo…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*