Cayman S: nog steeds de fijnste Porsche

Zijn compacte sportlijf houdt mij al jaren in de ban: ik ben nog steeds geen auto’s tegen gekomen die een groter ‘wil ik hebben’ gevoel opwekken dan Porsche’s Cayman S. Ik vermoed dat dit gevoel, behalve door zijn looks, vooral wordt opgeroepen door de middenmotor waardoor ik me helemaal een met de auto kan voelen. Bij updates (lichter, stijver, zuiniger, lager, breder, sportiever, meer pk’s) is het daarom altijd weer even spannend: is hij nog steeds zo fijn?

©House-of-txt.nl / Tekst Viola Robbemondt/Foto’s: Viola Robbemondt en Astrid van der Meij

Uiteraard is die middenmotor nog steeds aanwezig, net als de fraaie looks. Maar laat ik meteen met het ‘minpuntje’ beginnen. Hoewel het interieur er keurig uitziet, vind ik het toch jammer dat er is gekozen voor een zelfde interieur voor alle Porsche modellen. Wat mij betreft is dit – door het classy gevoel dat het geheel uitstraalt – prima geschikt voor zowel de Panamera als de Cayenne. Maar in zowel de 911 als de Cayman vind ik een wat sportiever aandoend interieur toch mooier. Is een smaakzaak uiteraard, maar het riekt ook wel een beetje naar kostenbesparingen en dat vind ik minder sympa van het Duitse merk. Wel een erg fraaie blikvanger vind ik de analoge rondenteller midden op het dash.

Even wat cijfers, dat moet natuurlijk bij zo’n sportieve held. De 3,4 liter motor brengt 325 pk op het asfalt en sprint van 0 naar 100 km per uur in 5,2 seconde. De PDK koppeling is zeventraps en werkt zijdezacht. Het is een beetje gadgetachtig, maar de nieuwe Cayman is ook voorzien van launchcontrol.

Dat launch control foefje werkt leuk voor verkeerslichten. Als je nog staat te wachten op groen, trap je de rem helemaal in terwijl je ook het gaspedaal volledig induwt. Het lampje ‘lauch control’ gaat branden en zodra de verkeerslichten op groen springen, haal je slechts je voet van de rem. Als je gas blijft geven, spuit je op deze manier naar voren richting topsnelheid, zonder dat de wielen gaan slippen. Zo’n kick in je rug krijgen blijft een leuke ervaring en ik krijg er menige heer (en tegenwoordig ook steeds meer dames) mee op de kast.

Zet de versnellingsbak in standje M en je kunt zelf flipperen. Dat is – wil je enig spektakel – wel nodig want in de gewone stand is er op lage toeren niet zoveel te beleven met mijn favorietste sportauto en gedraagt hij zich braaf. Je zult zelf voor actie moeten zorgen en de auto bedankt je ervoor met lage ronkjes tussengas. Heerlijk! Jammer dat ik hem (nog) niet op het circuit kon rijden, want daar wordt mijn liefde uiteindelijk van het blijvende soort en kun je ook de hardere demping van het onderstel, die in normaal verkeer niet nodig is, ook optimaal testen.

Dan nog even over het uiterlijk van de nieuwe Cayman S: hoewel hij nog steeds meteen als een Cayman herkenbaar is, loopt het dak nu meer door in de achterkant. Voor mensen die de uitstekende heuppartij van deze kleinste Porsche voorheen niet mooi vonden, is dit wellicht fraaier.

Ik vind de oude looks juist wat sprekender. Het is zoals het vaak gaat in de autoindustrie: al te uitgesproken modellen worden niet door de massa mooi gevonden en dus kiest men ervoor om al te extreme designs wat af te vlakken. Dat is hier ook gebeurd. De voorkant is wel wat strakker geworden, maar bij de derriere hadden de heren designers wat mij betreft juist wel een schepje meer in plaats van een schepje minder tegenaan mogen gooien. Denk overigens niet dat ik nu niet meer verliefd ben, maar meestal vind ik – en dat is bij teksten ook zo – het origineel toch het allerlekkerst.

Mijn motto: stug blijven doorsparen en ooit-ooit-ooit een fraaie, gebruikte Cayman S in Duitsland kopen blijft hiermee intact. 🙂

2 Comments on “Cayman S: nog steeds de fijnste Porsche

  1. Hier moet ik je gelijk in geven. De nieuwe (981) Boxster vind ik erg geslaagd, maar de nieuwe Cayman toch net wat minder. Het dakje is toch wat te bol en de achterruit loopt verder door dan voorheen het geval was. Maar nog steeds een leuke wagen. Alhoewel ik geen problemen heb met het interieur, dat is er namelijk flink (kwalitatief) op vooruit gegaan. Met de Panamera en de Cayenne zijn er nog grote verschillen betreffende het interieur. Enkel de Cayman/Boxster en 911 zijn gelijkaardig van interieur, en dat is ook logisch gezien de relatief lage volumes die Porsche draait…

  2. Hoi,

    Beetje (erg) laat, maar de Cayman is nu als 2e-hands wel een erg mooie optie.
    Zij het wel aan de prijs…..

    Kleur doet het erg goed ! Maar ook meer “sprekende” kleuren staan de auto goed.

    Interieur is beter, iig niet dat lompe SUV driehoek-stuur. Wel storend zijn de loze knoppen in de middenconsole, kan bij een Dacia maar hier echt niet.
    Klein foutje met deze foto, daar de auto plots knalgeel is geworden ?

    Maar heel mooi, maar heb je echt 2 keer meer lol dan in de Subaru/Toyota coupe ?
    Ik vraag het me af.

    MVGroet / Arno

Leave a Reply to Arno Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*