Carwoman Jaaroverzicht 2008

vuurwerk Ook ik kijk op de laatste dag van het jaar even terug op alles wat ik in 2008 in de autowereld heb mogen beleven. En heb een paar categorieen in het leven geroepen. Hier gaat-ie:

LEUKSTE EVENEMENT:
De drie die eruit sprongen waren:
*Detroit NAIAS. Mijn ontmoeting met Sex & The City ster Kim Cattral (Samantha Jones voor de kenners) die er de Mercedes GLK kwam introduceren.

*Londen Motor Show. Opel introduceerde daar hun nieuwe Insignia, tijdens een groots opgezet event naast de Tower Bridge waarbij de auto uit de lucht kwam ‘vallen’.

*Circuitrijden met Porsche. Ik mocht de Cayman een dag lenen om – samen met Porsche-eigenaren – het Zandvoortste circuit onveilig te maken. Veel geleerd weer!

*Opel Agila Event. Men kon de auto online bestellen – vrij uniek – en er was een lifestyle-event in een schoenenzaak in de PC Hooftstraat waarbij we allemaal door modellentypjes thuis werden opgehaald. Minpuntje: ik kreeg geen schoenen. 😉

*Le Mans. Mijn eerste keer en heb genoten van de bijzondere, gekke sfeer. En uiteraard de strijd tussen Peugeot en Audi die dit jaar extra lang spannend bleef.

*Opel/Harley dag. Op het circuit van Zandvoort mochten lifestylepers ‘proeven’ van zowel de Opel GT (mijn favoriete Opel) en allerlei Harley’s.

*IJSrijden met BMW X-modellen. Een paar weken geleden waren we in Fins Lapland om de X-modellen op sneeuw en ijs te beproeven. Ook memorabel was de trip naar de USA waar ik behalve rijden met de X6 ook een bezoek bracht aan de – zeer well-organized – fabriek.

En de winnaar is: Opel. Met alle drie de events.

c-opel-insignia-tower-bridge1

Dit merk heeft in het jaar 2008 echt alles uit de kast gehaald om niet alleen het mannelijke autopubliek, maar ook de dames voor hun merk te interesseren. Men doet dat op een heel aansprekende manier en ook slim, door met vrouwen samen te werken.

SPANNENDSTE GEREDEN AUTO:
Er waren er weer veel dit jaar. Even uit het blote hoofd noem ik de Jaguar XF, de gefacelifte Mercedes SL en SLK, de Porsche Cayman S en Cayenne GTS en de nieuwe 911, Spyker C6 Spyder, de Lexus 450H Executive, Audi TTS, BMW X6, Aston Martin DBS, Corvette C6, Ferrari F430.

Moeilijke keuze, maar de auto die de meeste indruk op mij maakte was de Jaguar XF. Vooral vanwege dat enorm fraaie dashboard en de daarbij behorende startprocedure.

jag-xf

c-jag

Ik quoot mezelf: “Een ontwakende Jag grenst aan het goddelijke. De startprocedure bezorgt kippenvel. Beroer de bloedrode startknop die uitnodigend op het ritme van een hartslag naar je knippert en de wagen komt – letterlijk – tot leven en geeft je de zogeheten ‘Jaguar Handshake’. ETC. Ik heb menig artikeltje aan dit nieuwe model gewijd.

jag-xf-int

Hij doet dit met de versnellingspook die geen pook is maar een chique ‘selector’. Het is een ronde schijf die zich vanuit de console opricht om zo in de palm van je hand te passen. Hij heet je welkom en is klaar om naar standje ‘Drive’ gedraaid te worden. En dat is nog niet alles wat deze bijzondere startprocedure je biedt. Vergezeld door een discreet zoefgeluidje draaien de luchtroosters namelijk open als alerte, ontwakende oogleden. En de fosforblauwe sfeerverlichting licht op….”

VERRASSENDSTE INTRODUCTIE:

Ik heb aan veel introducties van nieuwe auto’s deelgenomen in het afgelopen jaar. Weer uit het blote hoofd, en zonder de hierboven genoemde luxe, cq. sportwagens waren dat o.a. de Citroen C5, VW Scirocco, Mazda 6, Subaru Forester, Alfa Mito, Opel Insignia, Ford Fiesta en Ka, Lancia Delta, BMW 7 serie, Mercedes GLK en CLC, Peugeot Partner, alle Infiniti’s etc. Op de valreep staat nu de Renault Megane onder de carport.

De auto die me het meest verraste was… de Opel Insignia. Vanwege de inhaalslag die het merk met dit model heeft gemaakt. Men heeft nu echt een mooie, hoogwaardige zakenauto in het gamma.

c-opel-insignia1

Ook de Citroen C5 vond ik erg bijzonder vanwege de hoge mate van comfort en … de Peugeot Partner. Nooit geweten dat het tegenwoordig zo aangenaam sturen is in zo’n ‘bestelbusje’. Een eervolle vermelding krijgt de Scirocco. Zowel model als motoren spraken me erg aan. Die 1.4 tfsi met .. pk heeft veel power. In het kader van het vergroenen is dat een mooie oplossing vind ik.
Veel succes wens ik het merk Infiniti. De tijd van arriveren in Europa kun je alleen maar zeer ongelukkig noemen. Hopelijk redden ze het, de auto’s vind ik in elk geval een leuke toevoeging voor het Nederlandse wegennet.

LEUKSTE INTERVIEW:
Ook weer heel wat mensen het spreekwoordelijke vuur aan de schenen gelegd dit jaar. Ik noem even de luitjes van Audi’s Knister Knaster Team, BMW’s Sounddesign, de ontwerpers Adrian van Hooydonk (BMW), Ivo van Hulten (Audi) en Laurens van den Acker (Mazda), maar ook Tom Coronel en twee directeuren van Peugeot Nederland, Dhr. Zimmerman (alg.) en Dhr. Perrin (Marketing) waren erg leuke gesprekspartners.

En de prijs gaat naar: Laurens vd Acker.
laurens-van-den-acker-interview

Het is altijd fijn als een geinterviewde uitgebreid de tijd neemt voor een gesprek en ook veel van zichzelf laat zien. Ik ben altijd weer onder de indruk van hetgeen hij met zijn team laat zien – Mazda staat wat mij betreft weer veel beter op de kaart.
mazda-furai-2

En hoe deze Nederlandse ontwerper op slimme en in de autowereld zeer ongebruikelijke manier voor zorgt dat er een andere wind is gaan waaien op de diverse design-afdelingen van Mazda. Ik zal het interview, dat in Watch Magazine is gepubliceerd, binnenkort online zetten.

Nog een memorabele gebeurtenis per 1 augustus 2008:
Mijn huwelijk met Autoblog!
trouwringen

Ik ben erg blij met de mannen – vind het altijd ongelofelijk hoe snel zij al het autonieuws online hebben – en vind mijn blog er inmiddels super uitzien. Drie dikke zoenen van mij!

Dan is de tijd gekomen om jullie allemaal een heeeeel fijne oudejaarsavond-nacht te wensen. En een gezond, succesvol, liefdevol en vooral heel gelukkig 2009. Ik ‘spreek’ jullie graag in het volgende jaar!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*