Brandstofcel-auto Sequel

De conceptcar Sequel van General Motors werd in 2005 op de North American International Auto Show in Detroit gepresenteerd.

fuelcellauto.jpg

Het is het eerste voertuig ter wereld dat waterstofcel-aandrijving combineert met vooruitstrevende technologie als elektronische stuur- en remsystemen (by-wire), motoren in de wielen, lithium-ionen accu’s en een zeer lichte aluminium carrosserie. Brandstof is pure waterstof waardoor er alleen reine waterdamp uit de uitlaat komt.

fuelcellauto2.jpg

De Sequel kan 480 km rijden op een ‘tankbeurt’ en bereikt de 100 km/h in ongeveer 10 seconden. Ik mocht er even in rijden in Palm Springs en vond het een bijzondere ervaring. Je hoort geen motorgeluiden en dat is voor iemand die van roffels houdt vreemd.

fuelcellautoonderhuids.jpg

Geef je gas, dan hoor je een hoge fluittoon, bijna alsof je in een trein zit. Ik krijg altijd acute uitslag in een trein, maar hier was het gevoel toch nog ietsje anders. Je zoeft als het ware over de weg, alsof je in een zeer luxueus golfkarretje zit. Moeilijk te omschrijven, maar zoiets is het wel. Overigens was er na een paar minuten meteen iets mis met de auto: er verscheen een schildpadje in het dashboard. Vrouw achter het stuur? Maar nee, het lag niet aan mij ;-)) Als er iets mis is, gaat de wagen over op de kruipstand. Helaas kon de technicus het probleem niet meteen oplossen (hij zat met een laptop achterin) dus het werd een kort ritje in deze futuristische wagen. Kijk eens naar dat dashboard…

fuelcellautointerieur.jpg

ik kreeg er Startrek-gevoelens bij.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*