AutoRAI trekt minder bezoekers

‘Slechts’ 400.000 bezoekers dit jaar op de AutoRAI… (Twee jaar geleden 500.000 in minder dagen en eerder in het jaar). Ingewijden wijten het aan het mooie weer. Dat zal ook zeker een factor geweest zijn. Maar wat mij betreft is er meer:

Volgens mij heeft de AutoRAI zoals die er nu staat zijn langste tijd gehad. Mensen willen niet meer in drommen door hallen sjokken, maar in alle rust het door hen geambieerde model bekijken. En daarbij op een leuke manier vermaakt worden. Kwaliteit gaat inmiddels ook bij de ‘gewone’ man voor kwantiteit. Maar wat doen de importeurs? Nog steeds een zo groot mogelijk oppervlak huren en dat stampvol zetten met alle modellen uit het gamma. En dan maar zeiken over dat het allemaal zo duur is. Tja… Als ik naar mezelf kijk, dan stap ik juist eerder een stand op waar maar enkele modellen staan. Bij zo’n overdaad aan merken moet je als klant kunnen focussen. Importeurs doen er volgens mij goed aan om de kunst van het weglaten toe te passen. Het maakt nieuwsgierig en je trekt daarmee ook weer mensen naar de dealers. Behalve dat er daardoor een belangrijkere taak is weggelegd voor de merkdealers kun je hierdoor op een AutoRAI ANDERS uitpakken. Huur bijvoorbeeld een kleine stand en zet er alleen je noviteit en je studiemodellen neer. Want van die laatste heb ik er op de AutoRAI een groot aantal gemist: de Mazda Hakaze bijvoorbeeld. En die is nog wel van de hand van een Nederlander! Gemiste kans, wat mij betreft! En huur nou eens een styliste in die je stand opleukt, want het was weer een ongezellige zooi bij de meesten.

autorai2.jpg

Nog een puntje van kritiek op de AutoRAI van 2007: het motto was ‘It’s Showtime’. Dat element heb ik werkelijk nergens kunnen ontdekken. De ‘show’ was volkomen inwisselbaar met die van twee jaar geleden. De enige merken die het wel anders durfden te doen waren Opel en Burton en dan alleen maar tijdens de Ladies Day. Bij Opel kon je kijken naar een modeshow en hoewel de presentatie daarvan bepaald niet je-van-het was, probeerden ze tenminste het RAI-motto eer aan te doen. En bij Burton was het ook feest. Zij hebben een CEO Iwan Gobel die bijzonder goed begrijpt wat vrouwen/mensen willen (champagne-ontbijt, persoonlijke aandacht, leuk standpersoneel m/v, interessant gebrachte info). En dat werkt bij hen twee kanten op, want er bleven ook constant hele volksstammen mannen bij staan. Conclusie: ga eens wat beter met de tijd mee, heren importeurs. Ik durf te wedden dat je dan ook nog veel geld bespaart!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*