Auto van het Jaar – Opel Ampera

Net was ik te gast in de uitzending van 5op2, een middag talkshow met wisselende presentatoren die iedere (werkdag) om 16:30 de lucht in gaat. Vandaag werd het gepresenteerd door Catherine Keyl en  ging het over auto’s en met name over de Auto van het Jaar 2012.

Net is namelijk bekend geworden dat het de Opel Ampera is geworden. Ik schreef al eerder over het model, hierbij mijn felicitaties aan Opel: super gedaan. Helaas zijn er een aantal vragen, die in het voorgesprek wel voorkwamen, tijdens de uitzending niet aan mij gesteld. En dus beantwoord ik ze hier. Enjoy!

Welke waarde heeft het winnen van de prijs Auto van het jaar?
Dat heeft vooral een publiciteitswaarde. Als een auto een prijs heeft gewonnen en zich een jaar lang Auto van het Jaar mag noemen brengt dat de nodige aandacht met zich mee. Mensen kijken toch net even wat langer naar het model, gaan toch eerder overwegen om ‘m aan te schaffen en praten erover met anderen. Je auto staat in de schijnwerpers.

In de jury van de auto van het jaar zitten voornamelijk mannen. Alleen voor Duitsland en Zweden mag een vrouw stemmen. Heeft dit denk je invloed op de uitslag van de verkiezing?
Dat denk ik wel. Al zou de uitslag ook weer anders zijn als er andere mannen in zaten. Dus of het een man-vrouw kwestie is, weet ik niet. De verkiezing Auto van het Jaar is het ‘feestje’ van de autojournalisten, en er zijn nu eenmaal erg weinig vrouwelijke autojournalisten. Als ze het al zijn, worden ze lang niet altijd serieus genomen. Men babbelt met vrouwen graag over kleur, maar als er inhoudelijk gepraat moet worden, schakelt men snel over naar de heren. Dat gebeurt mij ook met grote regelmaat, ook weer in dit programma 5op2. Hoe het komt? Tja, vul het zelf maar in…

Was de winnaar ook jouw favoriet? Hij stond, samen met de Range Rover Evoque en de Citroen DS5, in mijn top drie. En dat was ook de Top 3 van de autojournalisten. Dus erg uit de toon val ik niet, als vrouw 😉

Is het voor jou als autojournalist moeilijk onafhankelijk te blijven? Ik schrijf altijd eerlijk wat ik vind, dus het antwoord op deze vraag is ‘nee’. Het is me wel eens gebeurd dat mijn mening niet op prijs werd gesteld en dat ik een tijdlang geen auto’s meer van de betreffende fabrikant mocht lenen. Gelukkig zijn er genoeg merken die kanttekeningen van een consument (want dat ben ik ook nog) wel serieus nemen. Natuurlijk word je tijdens autopresentaties en persreizen gefeteerd. En ja, je wordt een beetje gebrainwashed. Maar daar ben je zelf bij. De diverse merken zijn over het algemeen ook erg goed bezig. Er worden mooie nieuwe technieken uitgevonden, de designers doen – ondanks allerlei restricties – hun stinkende best om er mooie plaatjes van te maken en er is tegenwoordig een model voor iedere smaak. Dus er valt ook niet zo heel veel negatiefs te melden. Mooi of niet, dat is een kwestie van smaak. En daar valt nu eenmaal niet over te twisten.

Vorig jaar werden er meer dan een half miljoen nieuwe auto’s in ons land verkocht. Welke trends zie je? Kleine auto’s maken een enorme opmars. Iedereen is aan het downsizen, zelfs directeuren van grote bedrijven gaan kleiner rijden, die laatste meestal uit imago-overwegingen. Het is ook niet zo gek, want Nederland staat in de Top 3 als het gaat om landen waar het duur autorijden is. Er is geen land ter wereld dat zo’n hoge accijns heft op benzine. En geen land waar je BPM moet betalen. Worden kleine auto’s financieel aantrekkelijk gemaakt door belastingvoordeel, dan krabben we ons achter het oor… en laten we ons brein spreken in plaats van ons hart.

Klopt het beeld dat de meeste Nederlanders voor saaie, grijze auto’s kiezen? Hoe komt dat denk je? Dat beeld klopt over het algemeen wel, al groeit het aantal klassiekers in Nederland wel sterk. Het komt volgens mij omdat we in dit land met z’n allen zeer dicht op elkaar wonen en elkaar heel goed in de gaten houden. Als de buurman opeens met een prachtige nieuwe sportwagen aankomt, of met een kanariegele SUV, dan valt hij uit de toon. Wie met z’n hoofd boven het maaiveld uitsteekt, die vraagt erom om onthoofd te worden hier in Nederland. Word je dus liever wel uitgenodigd op de BBQ van de buren, dan moet je wel ‘bescheiden’ blijven. Een klassieker vindt iedereen nog wel te pruimen of charmant, maar opvallende nieuwelingen? ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’, wordt er dan geroepen. Is erg jammer, vind ik. Elkaar iets moois gunnen is voor veel Nederlanders een kunst die ze maar niet onder de knie krijgen…

Hier de uitzending, was ik toch nog mooie beeldvulling…. 😉

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1242894

 

Tagged with: , , , , , , , , , , ,
3 comments on “Auto van het Jaar – Opel Ampera
  1. Papageno says:

    Die COTY maakte zichzelf al twijfelachtig met de LEAF vorig jaar maar met deze keuze is het duidelijk. Het is puur een marketing tool. Als de Chevrolet Volt fabriek plat ligt door een gebrek aan vraag vanuit de klant dan is dit zeker geen car of the year. Waarom niet? Omdat de consument dat zegt en de Volt/Ampera niet moet.
    Buiten het testen en dealerparkings; hoe vaak heb je nu een Ampera “in het wild” gezien in europa? Ik nog nooit en ik let echt wel op. . Dus wat mij betreft nemen we de COTY ook niet meer serieus. No offense to the Carwoman.

  2. dennisr says:

    Grappig.. ik heb (toevallig) al 2 keer een Ampera in het echt gezien, trouwens een mooie wagen..

    en COTY is wel serieus te nemen, als je gaat kijken welke auto (van de genomineerden) het meest innovatief is, dan is dat toch duidelijk de Ampera..

    De wagen word idd niet met open armen onthaald, maar moet je nagaan.. in Amerika (waar ze volgens mij de meeste kwijt moeten raken) is benzine nog spot goedkoop en betaal je voor een chique pick-up ook geen vermogen.. de keuze is voor hen veel te makkelijk.. zo’n Ampera/volt is gewoonweg te duur..

    En hier enkel aantrekkelijk vanwege het belasting voordeel..

    Al met al is dit een terechte winnaar..

  3. Papageno says:

    Vanmiddag heb ik voor het eerst de Ampera in “het wild” gezien. Het is nog een mooie auto ook zeg. En dat voor een Opel. Ze gaan de goede kant op. Als we de Coty als aanmoedigingsprijs zien voor nieuwe ontwikkelingen in de auto-industrie dan snap ik het wel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*