Auto kleuren

kleuren Omdat ik een meisje ben, mag ik het heeeel uitgebreid hebben over autokleuren. 😉 Onlangs vond ik in Freedom, het blad van Chrysler, dit artikel. Ik heb het wat opgeleukt. Enjoy!

Op de catwalks was het tijdens de internationale modeshows van Lanvin, Prada, Balenciaga en Marc Jabobs en ander modeontwerpers weer raak. De kleuren paars en diepblauw doken overal op. Hoe komt dat? Komen deze ontwerpers soms een aantal keren per jaar bijeen om te bepalen welke kleuren de trend gaan zetten? Krijgen ze e-mails van hogere machten die hen influisteren welke kleur in de herfst en najaar van van 2008 en in de lente en zomer van 2009 ‘hot’ zijn? Of zijn ze allemaal lid van een kleurenbrigade die ook invloed heeft op andere sectoren?

catwalk-westwood

De ontwerpers lijken momenteel in elk geval allemaal met hetzelfde kleurenpalet te werken. Kleding en auto’s hebben meer gemeen dan je zou denken als het gaat om de mysterieuze kunst – of is het een wetenschap? – van het voorspellen van kleurentrends. Natuurlijk gaat een auto langer mee dan een mode-item, de meeste mensen wisselen tenslotte sneller van garderobe dan van auto. En men speelt in op de consumentenimpulsen en verlangens. Maar het mechanisme waarbij kleurentrends ontstaan en verdwijnen is hetzelfde. Ontwerpers over de hele wereld hebben beschikking over marketingonderzoek en -gegevens en ze vertrouwen op dezelfde barometer om stromingen in smaak en cultuur te peilen. Het verschil zit ‘m in de verwerking, interpretatie en analyse van deze informatie.

c-sebring

Bij Chrysler wordt kleur net zo serieus genomen als de motortechniek of andere stadia van het ontwerpproces. Van willekeurig beslissingen, opwellingen en gokjes nemen is geen sprake. Jim Parker, senior manager van de kleurenstudio an de mondiale ontwerpafdeling van Chrysler zegt in Freedom – het magazine van Chrysler en Jeep – het volgende: “Om een product van de beste kwaliteit te leveren, moet alles op elkaar aansluiten. Kleur, materiaal, afwerking, technologie. ieder element moet het merk imago en concept versterken.”

parker-chrysler

Het ontwerpteam van Parker laat als het gaat om onderzoek en ontwikkeling geen middel onbenut. In hun jacht naar kleuren, stropen ze modeshows en internationale tentoonstellingen voor meubilair en consuementenelektronica af. Ze verzamelen info van onafhankelijke trendvoorspellers en professionele organisaties zoals de Color Marketing Group. Ze analysren feedback van consumenten en dealers net zoals de gegevens van leveranciers zoals DuPOnt en PPG industries, producenten van de lak voor de Chrysler-merken. Parker: Je moet heel breed inzetten om te begrijpen welke kant de auto-industrie opgaat. Wit is nu de populairste kleur voor alles auto’s. Het is zilver net gepasseerd in populariteit. Dit is voor een groot deel toe te schrijven aan de invloed van de iPod.”
Maar het bredere beeld gaat veel verder voor het team van Chrysler dan de laatste gadgets van Apple of Sony en bestrijkt ook het terrein van de sociologie. Parker en zijn collega’s houden ook de veranderingen in culturele mentaliteit in de gaten om de potentiele invloed op de kleurvoorkeuren onder consumenten in te schatten. Hij noemt als voorbeeld het groeiende milieubewustzijn. “Groen is al sinds begin jaren ’90 voor ons geen kernkleur meer, destijds konden mensen er geen genoeg van krijgen. Maar iedereen praat tegenwoordig over ‘groen’ wat in de auto-industrie synoniem is voor schoon rijden. De kleur groen is dus bezig aan een comeback. Het is geen grote sprong van ‘groene’ auto’s tot groene auto’s.”

jeep-renegade

Niet iedere trend gaat op voor het gehele, brede scala aan consumentenproducten. Oranje was een paar jaar geleden kort populair voor apparatuur en elektronica, zoals de iMac, maar voor een auto is deze kleur beperkt. Laura Guido-Clark, een internationale kleurengoeroe en ontwerpster in Californie vertelt: “Bij de aanschaf van een auto denken mensen anders. Je vraagt je dan toch af of je over twee, drie jaar nog in een oranje auto wilt rijden.”
Timing speelt een cruciale rol in de beslissingen van het Chrysler team. Parker: “We werken altijd voor de trend uit. De auto’s die we nu ontwerpen, komen pas over twee jaar op de markt. Kleuren en materialen die nu ongewoon aandoen, zullen ‘gewoon’ zijn als andere invloedrijke producten op de markt zijn gekomen.

Guido-Clark denkt dat de auto-industrie zich nu niet zal toeleggen op het zoeken van nieuwe, trendy kleuren, zoals geel en koper, maar zich meer zal richten op het uitbreiden en verrijken van kleuren die zich al bewezen hebben, zoals de varianten op wit, blauw en grijs. “De diepte van de kleur wordt intensiever verkend, zegt ze. “Wit is niet gewoon wit meer en het ziet er zeker niet uit als een huishoudelijk apparaat. Ontwikkelingen als chromaflair, diep metallic en afwerking met parelmoerpigmenten hebben neutrale kleuren dieper en mooier gemaakt.”
Ook Parker denkt er zo over: “Wit krijgt een heel ander voorkomen als het anders behandeld is. Een van onze nieuwe kleuren is Moonlight White. Het is een schoon, helder wit dat heel modern oogt. We hebben ook Cool Vanilla losgelaten op een aantal modellen. Het is een romig, gouden wit met een warmer gevoel. Beide zijn wit, maar totaal verschillend.”
regenboog1

De ontwerpers van Chrysler zien kleur als een essentieel onderdeel van de filosofie van het merk voor een goed ontwerp. De nadruk ligt op harmonie en raffinement, niet op een rage. Parker: “Het is belangrijk als het om kleur gaat we ons blijven richten op de consument. Bij het maken van goede auto’s telt ieder detail.”

2 Comments on “Auto kleuren

Leave a Reply to VonStroke Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*