Audi R8 rij indruk

Zaken – of mensen – waarvan ik het meest houd, geef ik het meeste commentaar. (Kritisch maagdje he…) En dus moet ook de Audi R8 eraan geloven.

audir8ak.jpg

Ik begin deze rij indruk dus even met de punten die me als negatief zijn opgevallen:*Toen ik de sleutels van de R8 met de 4.2 V8 FSI motor in ontvangst nam, viel me op dat de motorklep (die zit in dit geval achterop want de wagen heeft een middenmotor) op een kier stond. Ik drukte hem dicht en dacht er verder niet meer over na. Tot ik thuis uitstapte en begreep waarom-ie open had gestaan: de handgreep zit links naast de pedalen en als je uitstapt, raak je die heel gemakkelijk met je linkervoet waardoor de klep ongewenst opent. Gebeurde mij dus ook een paar keer.

audir8opener.jpg

*De mooie pook (overigens ontworpen door de Nederlander Ivo van Hulten) zit behoorlijk dicht op het instrumentarium zodat ik de knop van de airco vanachter het stuur niet kan zien.

audir8-pook.jpg

*De kofferbak zit voorin en bij het openen krijg je altijd vieze handen, omdat je er met je vingers onder de klep moet voelen naar de vergrendeling.*Hij weet ‘m behoorlijk te raken qua drank: ik reed tijdens mijn dagje testen ongeveer een op vier… Ik vergeef ‘m dit wel, want ik heb aardig gas gegeven en bovendien is dit geen auto die je om z’n economische nut koopt. Of wordt gekocht door mensen die op de penny moeten letten. Maar reken dus wel op veelvuldige tankstops.

*Ik reed de versie met automaat: de R Tronic sequentiele transmissie. En die bevalt mij voor geen meter. Niet alleen vind ik dat een automaat niet past bij het karakter van een sportwagen, ik vond ook dat deze gewoon niet voldoet. Bij de eerste drie versnellingen is het net of de motor z’n kracht (420 pk, 430 Nm bij ongeveer 5500 toeren pm) niet kwijt kan en dus krijg je een soort slepende schakeling. Net of hij de versnelling steeds veel te langzaam oppakt waardoor je constant heen en weer zit te schokken, hoe vriendelijk je het gaspedaal ook bedient. Ik merkte het vooral bij het wegrijden. Ik zal morgen bij het inleveren eens vragen of hij gewoon afgesteld moet worden of dat dit normaal is? Dit smeekt om een DSG-bak! Ik heb de A-stand in elk geval lekker gelaten voor wat hij is en zelf lekker snel geflipperd en met het pookje op en neer geschakeld. Dat ging lekker soepel.

*De CD-wisselaar zit op een dermate onhandige plek (midden achter de stoelen) dat je hem niet lekker kunt vullen als je achter het stuur zit. Je verdraait je nek er bijna bij…

Enniewee nu ga ik me uitputten in complimenten, want dat verdient deze wagen zeer zeker:

*Audi is er volgens mij in geslaagd om een sportauto te maken waarin zelfs je oma heel gemakkelijk kan rijden. Bedienen is kinderspel en je zit nog zeeeeer comfortabel ook. Superstoelen, superpositie achter het stuur, super zicht rondom.

*Over zijn uiterlijk heb ik werkelijk helemaal NIETS te zeuren: super-uitziende auto. Lekker frivool en opvallend, helemaal zoals een sportwagen moet zijn zonder de bijsmaak van met gouden kettingen behangen rappers of ander gespuis wat normaal bijvoorbeeld Ferrari rijdt. Een zeer stijlvol uitziende auto waarin je je ook heel goed als vrouw kunt vertonen.

*Het interieur is luxe zonder overdreven tierelantijnen en alles zit daar waar je het verwacht. De navi doet het uitstekend, de airco blaast nooit te koud, de riemen snijden niet in je nek, de flippers draaien mee met het stuur zodat je ook in bochten nog even snel kunt opschakelen.

*Hoewel de auto zeer laagt ligt, kun je ook drempels met normale snelheid nemen zonder dat je de boodschappen (of dikke man) eerst uit de auto moet verwijderen en toch nog allerlei schrapende geluiden vanonder de carrosserie vandaan hoort komen.

*Door zijn permanente quattro aandrijving is hij zeer moeilijk de bocht uit te krijgen. Lekker safe gevoel dus. Ik probeerde het wel, met en zonder ESP. Met ESP aan hopte hij tijdens zeer snelle rondjes op een verlaten rotonde op een gegeven moment met vier wielen opzij. Heel gemakkelijk te corrigeren door gas los. Zonder ESP gleed hij een heeeel klein beetje over zijn achterbanden naar buiten. Beetje gas bij corrigeert dit ook weer vrij gemakkelijk.

*Hij rijdt zooooo goed en zoooo lekker… Het is verslavend. Wat ik gisteren al zei: ik ben LOVESTONED! Je zit in 4,6 seconden op de 100 km/h, de wagen drukt je in de stoelen en overspoelt je als een kristalheldere oceaangolf… Ah! Oh! Ahem… Je kunt iedereen altijd inhalen en lekker door het verkeer heen flitsen. Sturen gaat licht, maar niet gevoelloos en ik zat ongemerkt zomaar op de 200 km/h. Hij kan 301, maar daarvoor moet je even naar onze oosterburen. Had ik helaas geen tijd voor…

*Zijn geluid is fenomenaal. Ik vind het vooral mooi als je hem vanuit stilstand een heeel klein beetje gas geeft. Een donker gerommel stijgt dan op vanuit achter je stoel. De belofte van meer… Ook even terugschakelen (tussengas) en vervolgens flink gassen bij het inhalen brengt prachtig oorstrelends voort.

Zo genoeg? Heb je dus geld teveel en heb je stijl, dan koop je dit. Geen twijfel mogelijk. De Audi R8 is er vanaf 146.200 euro. De alles-erop-en-eraan versie die ik reed kost 182.423 euro. Maar laat die automaat twv ruim 10.000 euro maar zitten en neem lekker een handgeschakelde.

9 Comments on “Audi R8 rij indruk

  1. Dus je hebt al het beste van een Lambo of een Ferrari zonder alle gekkigheid en onbruikbaarheid. Een liefdeskind van een Gallardo en een RS4! Waar is mijn staatsloterij lot en mijn Jamiroquai cd?!

  2. Hoi Viola,

    Prachtige wagen zeg zo’n R8! Ik heb een vraag: Je schrijft iets over het gaspedaal i.r.t. de transmissie, maar wat ik mij afvroeg bij het zien van de foto’s; rijdt zo’n groot, tot aan de bodem lopend gaspedaal fijner dan een klein “hangend” gaspedaal?
    Het viel me ineens zo op – waar ik eigenlijk nooit zo over nadacht – dat ik dacht van, lekker veel steun zo’n groot gaspedaal waar je je gehele rechter voet tegenaan kunt zetten i.p.v. een normale waarbij je enkel met de “bal” van je voet het pedaal bedient. Of werkt dat in de praktijk niet op die manier?

    Groetjes enne… leuke site!
    Marjet

  3. Hoi Viola,

    Ik heb nog geen reactie van je mogen ontvangen. Aangezien jij toch een goede reactie op mijn vraag kunt geven ben ik erg benieuwd.

    Groetjes,
    Marjet

  4. @ Marjet,

    Als audirijder kan ik je meegeven dat zo een pedaal tot aan de grond veel fijner bestuurd dan een ‘hangend’ pedaal. Dat komt vooral omdat je je voet geheel steunt op het pedaal waardoor je meer gevoel kan uitoefenen (dus meer met het pedaal kan spelen).

    Misschien is zo je vraag beantwoord

  5. Hoi Viola,

    Dank voor de link. Had ik nog niet gezien. Eerlijk gezegd nooit geweten dat het hele pedalen gebeuren in een auto nog zoveel om ‘de hakken’ heeft ;-).

    Groetjes,
    Marjet

  6. Audi is er volgens mij in geslaagd om een sportauto te maken waarin zelfs je oma heel gemakkelijk kan rijden.
    En dat is precies de reden dat ik niks maar dan ook niks heb met de moderne (super)sportwagens…
    *loopt door en zoekt iets dat niet door iedere hork met teveel geld gereden kan worden* 😉

Leave a Reply to Anthony Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*