Audi designchef

In Autovisie deze week mijn artikel over Audi’s jonge designer Ivo van Hulten. Ik had ook zijn designchef, Stefan Sielaff ondervraagd en helaas was er in het blad niet veel ruimte voor. Hier wel. Gaat-ie:Hoe rekruteren jullie bij Audi nieuw designtalent? Wat moet een aanstormend talent doen om bij Audi een kans te krijgen?
Sielaff: “Wij werken zeer intensief samen met designhogescholen van over de hele wereld en komen door middel van projecten, die we deels ook sponsoren, al in een vroeg stadium in contact met de studenten, de toekomstige designers. Door middel van stages en stagebegeleiding krijgen we een goed gevoel wie uit zo’n groep bij ons past. We kijken dan of iemand in ons team past en naar affiniteit met Audi’s designfilosofie.”

sielaff-vanhulten.jpg

Waaraan herkent u een ruwe design-diamant?
Sielaff: “De student moet gedisciplineerd zijn, doorzettingsvermogen hebben en natuurlijk talentvol zijn. Een goede mix van creativiteit en gezond verstand helpt bij het omzetten van projecten en in de beoordeling. Bij het werken aan de designmodellen zien we of iemand zijn artistieke talent goed kan gebruiken in combinatie met praktische handigheid tijdens het arbeidsproces.”Hoe slijpen jullie de ruwe diamanten vervolgens fijn?
Sielaff: “Door ‘learning by doing’. We laten stagiairs en jonge collega’s meteen aan het prof-proces deelnemen en gooien ze dus in het diepe. Echt talent drijft altijd weer boven. Ze werken dan in eerste instantie aan kleine projecten. Daarbij helpt een sterke persoonlijke betrokkenheid en het nemen van verantwoording de jonge collega’s snel integreren zodat ze de Audi designfilosofie gemakkelijk adapteren.”

Wat bevalt u aan de bijdrage van Ivo van Hulten?
Sielaff: “Allereerst is Ivo een volbloeddesigner die 24-7 met zijn werk bezig is en niet alleen maar van 9-5 werkt. Zijn bijdragen drijven de interieur-thema’s van Audi Design vooruit en brengen ons gezamenlijk verder. Hij doet dat door zijn ontwerpen steeds in het geheelconcept te plaatsen en niet alleen maar in enkelvoudige oplossingen te denken. Zijn designs dragen daarnaast onmiskenbaar de Audi-signatuur: emotioneel en authentiek.”

In welk opzicht is hij anders dan anderen?
Sielaff: “Ivo leeft zich zeer intensief in in probleemstellingen en lost daarbij gezamenlijke thema’s op en daarnaast lukt het hem ook nog dat dit niets afdoet aan zijn designs. Hij weet de oplossingen op een jonge en dynamische manier te presenteren en ze laten rationele zwaarte zien.”

sielaff-vanhulten2.jpg

Audi is een andere, meer emotionele designweg ingeslagen. Waarom?
Sielaff: “Om een premiummerk te worden is Audi en zeer Duitse, Bauhaus-achtige designweg ingeslagen. Speciaal om de boodschap ‘topkwaliteit’ aan onze producten toe te voegen was deze dogmatische aanzet zeer hulpvol en doelbewust. De wisseling werd zes jaar geleden door Walter de ‘Silva ingeleidt toen hij de nieuwe designchef van de merkgroep Audi werd. Met hem werd de metamorfose van deze dogmatische designfilosofie naar een Italiaans-aandoende lichtheid en elegantie voltrokken. Deze tweede fase in de designontwikkeling ontvonkte bij Audi precies op het juiste moment en heeft design én merk enorm vooruit geholpen.”Hoe bevalt u de samenwerking met een man als de‘Silva?
Sielaff: “Walter is voor mij persoonlijk een autoriteit en vaderfiguur. Ik bewonder zijn vakmanschap enorm en leer ook vandaag nog dagelijks van hem. Daarnaast is hij een excellent strateeg en manager en daarmee bijna een universeel genie. Samenwerken met persoonlijkheden van zijn kaliber is een grote eer, want de lessen die je door zo’n samenwerking leert zijn onbetaalbaar en enorm waardevol.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*