Adrian van Hooijdonk – interview

  Onlangs interviewde ik drie Nederlandse designers voor het blad Zakenauto over hun ideeën  over de zakenauto van de toekomst. Hier deel 1, BMW‘s hoofd-ontwerper Adrian van Hooijdonk:

® House of TXT  

Van Hooijdonk: “Voor mijn gevoel werd vroeger – en misschien nu nog wel – onder een zakenauto verstaan: ‘een auto om in te werken’. Er moest allerlei slimme technologie ingebouwd zijn en als ik terugkijk op de BMW-historie dan was er in de 70er jaren al een 7-serie met ingebouwd faxapparaat. Da’s nu natuurlijk sterk veroudert. Wat mij betreft heeft de zakenauto van de toekomst dat soort technologie niet aan boord. Natuurlijk maakt BMW ook een 7-serie waar een CEO achterin zit en de krant leest of telefoneert. Maar die zakenman heeft een kleine mobiele telefoon of Blackberry op zak waarmee hij alles kan doen. Bovendien kun je dat overál doen. Je kunt bij wijze van spreken op het strand liggen en werken, dat hoef je niet meer in de auto te doen. Mijn toekomstige zakenauto, deze cabriolet, is dan ook bedoeld als beloning. Je hebt je werk zo goed gedaan en bent zo goed georganiseerd dat je in de auto niet meer aan hoeft te denken.

Van Hooijdonk: “Anno nu hebben mensen een enorm volle agenda en ieder uur is er een nieuwe meeting en een nieuw ‘probleem’. Het leven is een stuk sneller geworden. In de auto gaat dat door. Tegen de voorruit zit een TomTom geplakt, op de bijrijderstoel ligt een aktekoffer met een hoop papierwerk en uit de sigarettenaansteker steken allerlei snoeren om dingen op te laden. Door die snelheid is het leven ook complex geworden en heb je misschien vaak het gevoel van: ‘Ik houd het niet meer bij’. Maar in de toekomst hoef je zakelijk wellicht minder te reizen omdat je veel via Internet kunt doen. Als je in deze auto stapt en de deur dichtslaat, dan moet je eerste reactie zijn: ‘Hèhè… Nu kan niemand me meer bereiken en ga ik iets heel anders doen.’
Als je rondkijkt in zo’n auto, zie je dus ook een omgeving waarin je je op een ding concentreert en dat is: rijden. En de wagen beheersen. Je drukke leven is daarmee opeens heel overzichtelijk geworden. Het rustige interieur draagt bij aan de concentratie voor het rijden. Er zijn ook auto’s waarvan het interieur lijkt op Times Square in New York of Tokyo City by Night. Maar dat wil je volgens mij niet. Je zintuigen moeten wel geprikkeld worden, maar alleen door de beleving van het rijden. Een cabriolet symboliseert dat. Je voelt de wind in je haar, ruikt je omgeving – hopelijk meer bloemen dan iets anders – en dat helpt je ontsnappen uit het snelle leven. En kun je je hoofd ook eens vrij maken, dan geeft dat je werk juist weer een extra impuls. Je krijgt weer ruimte voor zakelijke inspiratie.”
 

De titel ‘Zakenauto van het Jaar’ ging in de jaartallen 1990, 2000 en 2005 naar BMW, respectievelijk voor de 5-serie, de 3 serie en weer naar de 5-serie.

1 Comment on “Adrian van Hooijdonk – interview

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*