Weg met de facelift, we gaan fietsen!

Ik heb het altijd ijdeltuiterij gevonden dat automodellen om de paar jaar een facelift krijgen. Uiteraard draait het veranderen om het veranderen erom mensen die gevoelig zijn voor ‘het nieuwste van het nieuwste’ te verleiden tot aankopen. De aanwakkering van hebzucht. Als je buurman de nieuwste, geupdate en verbeterde versie van een model koopt, en jij in het ‘oude’ rondrijdt… tja. Sommige mensen zijn daar kennelijk nog steeds gevoelig voor, hun auto zit stevig vastgeklonken aan hun ego.

fietsen

Inmiddels lijkt het er echter op dat de autowereld – en de kopers – (of is het andersom?) langzaam wakker worden. Kennelijk leveren de facelifts in ieder geval niet meer geld op dan ze kosten, dus heeft men bij VW besloten om eens wat vaker af te zien van model-updates, en zelfs om hele modelreeksen die het niet zo goed doen, te schrappen.
Op AM Update lees ik: ‘Martin Winterkorn, de ceo van Volkswagen AG, maakt serieus werk van kostenreductie. Bij het merk Volkswagen moeten de kosten met vijf miljard naar beneden waardoor minder goed verkopen modellen worden geschrapt.
Modellen of uitvoeringen die in kleine aantallen worden verkocht, krijgen geen opvolgers. Van de nieuwe Polo betreft het bijvoorbeeld de driedeursversie, de Eos wordt helemaal niet vervangen en de New Beetle mogelijk ook niet. Alleen al door af te zien van de driedeurs Polo bespaart Volkswagen tweehonderd miljoen euro.”
Maar or-voorzitter Bernd Osterloh ziet veel meer bespaarmogelijkheden. Hij vindt dat de raad van bestuur ervan moet afzien telkens kort voor de introductie van een nieuwe model nog veranderingen door te voeren. Volkswagen moet dan nieuwe equipment of gereedschappen bestellen, de introductiedatum verschuift, het af te lossen model blijft langer op de markt en kan daardoor alleen met kortingen worden verkocht, aldus Osterloh. De ontwikkelingschef van Volkswagen, Hans-Jakob Neusser, zou op dit vlak inmiddels wel voor meer discipline zorgen. Osterloh: “Als we dat bij alle merken zouden doen, ligt er een waanzinnig groot besparingspotentieel.”
VW-chef Winterkorn heeft vorig jaar juni aangekondigd dat vanaf 2016 per jaar vijf miljard euro aan kosten moet worden bespaard. In de productie heeft het concern ten opzichte van de concurrentie ‘nogal wat in te halen, aldus Winterkorn.
Uiteraard gaan deze besparingen ook ten koste van leuke nichemodellen en niet te vergeten: om arbeidsplaatsen. Ik voel de bui alweer hangen. Het wordt saaier op de weg en bij gebrek aan werk en dus inkomen, pakken we vaker de fiets. Dat laatste zal VW deugd doen: het Nederlandse moederbedrijf Pon zit immers ook in de (electrische) fietsen.

4 Comments on “Weg met de facelift, we gaan fietsen!

  1. Saaier zullen de wegen niet worden, kijk naar het succes van de Juke of de Cactus. Goedkope funky modellen slaan aan en zullen opvolging vinden. Minder leuk voor de doorwinterde autoliefhebbers gaat het wel worden vrees ik. Zelfs Porsche komt niet meer met een handbak GT3 (RS) uit kostenbesparingen (slechts 1 mogelijkheid: PDK) en als je de verkoopcijfers van de BRZ / GT86 bekijkt denk ik niet dat deze kleine, speelse achterwielaangedreven coupés in Europa snel opvolging dan wel concurrentie gaan krijgen…

  2. VW heeft zich suf geïnvesteerd om sneller en goedkoper nieuwe modellen te kunnen lanceren (MQB-techniek). Bij andere succes-merken zie je dezelfde beweging, zoals bij BMW. Elke niche-markt wordt bediend met een eigen model.
    Dus denk ik eerder dat dit de grote opruiming is: alles wat niet goed verkoopt en productie-capaciteit inneemt (dáár gaat het immers om) gaat bij het groot vuil.
    Spannender is je opmerking over het ‘last minute’ veranderen door leden van de RvB. Het is toch een gotspe als een paar van die paklullen op het laatste moment voor zulke extra kosten zorgen! Neusser dus enkeltje exit-gesprek.
    En van mij mag het wel iets saaier op de weg worden. Ik word gek van al die gepimpte lijnenspellen en breukvlakken van Renault, Kia, Toyota etc. Het lijkt wel kermis op de A2.

  3. Ja, dat hoge piefen toch even hun eigenste plasje denken te moeten doen over alle nieuwe modellen, is duidelijk. Voor de rest hebben ze geen taken toch? 😉

  4. Van mij mogen de lijnenspellen en breukvlakken bestaan hoor, ik houd wel van weelderigs. Als er maar variatie blijft, en ja, dat mist momenteel een beetje. De merken lopen allemaal achter elkaar aan waardoor alles op elkaar lijkt.

Leave a Reply to Viola Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*