Gone with the Wind….

Ik blijf dezer dagen nog even bij de Fransen, inmiddels in de buurt van Nice de nieuwe Renault Wind gereden. Deze kleine niche-fransoos – ze noemen het een Coupe Roadster – moet concurreren met modellen als de Fiat 500C en de Peugeot 207CC.

Renault Wind-Viola

Hij zal vooral in de smaak vallen bij jonge vrouwen tusssen de 25 en 45 jaar, maar ook mannen die een auto zoeken die ‘een afspiegeling van hun persoonlijkheid’ zoeken zitten goed in deze dakloze. Ze hadden bij Renault wat filmpjes gemaakt van potentiele kopers en die kwamen opvallend vaak uit de Smart Roadster of de MG TF stappen, zij zoeken een auto die anders is dan ‘gewone’ cabrio’s, ze zoeken iets opvallends.

Renault Wind-rij-wit
De Wind viel zeker niet tegen, allereerst reed ik de 1.2 liter motor met 100 pk. In de bergachtige omgeving was het hier en daar even trekken, maar je hebt wel al op lage toeren koppel dus hij komt toch aardig vlot op dreef en dan is het best lekker toeren. Ik kan me zo voorstellen dat als je hem alleen in Nederland rijdt, je er best mee uit de banden kunt.

Renault Wind-rij-blauw

Wat dingen die me negatief opvielen:
-De buitenste deurgrepen zijn vrij klein en – als je lange (nep) nagels hebt – niet heel gebruiksvriendelijk. Ik zie de ‘rieken’ daar nog wel op sneuvelen. Niet handig met een hip, voornamelijk vrouwelijk publiek. Ik vind lange nagels overigens helemaal passe, maargoed, wie ben ik… 😉
-De middelste ventilatorroosters zijn niet verstelbaar, maar blazen gewoon rechtuit de cabine in. Dat is bij temperaturen zoals we die nu hebben niet echt handig, je wilt die blowers vooral in eerste instantie goed op je lijf kunnen richten.
-De handgrepen zijn in sommige uitvoeringen, uitgevoerd als lussen. Ziet er speels uit, maar echt handig… neuh…

Renault Wind-deurhandel
-De gordels zitten vast aan de b-stijl en zijn niet verstelbaar. Ik begrijp wel dat in de stoel geintegreerde gordels het geheel veel duurder maken, maar dit snijdt dus – bij wat kleinere mensen die deze auto waarschijnlijk het vaakst zullen kopen – in je nek. Niet lekker.
-Verder kreeg ik bij het dichtslaan van de portieren niet echt een solide gevoel: dat klinkt een tikkie blikkig.
-De naam nodigt natuurlijk uit tot flauws. We bedachten: (niet) opWINDend, Windbuil, TegenWind, opWINDbaar (je ziet hem voor je als een dinky toy met een dikke sleutel bovenop) etc. etc. Zelfs in het Engels schijnt het gezegde ‘to pass some wind’ te bestaan, wat ook neerkomt op gas dat de darmen wil verlaten. Dus een beetje dubieus dat hij toch deze naam kreeg.
-De prijs is in Nederland bepaald niet fijn. Ik zat tijdens het rijden, toen ik de prijs nog niet wist, te bedenken wat ik ervoor zou willen uitgeven. Ik kwam op zo’n 13.000-14.000 euro. Maar als Nederlander betaal je een vanafprijs van bijna twintig mille! Voor de basisversie van 1.2 pk. Daarvan gaan ze er hier dus niet veel verkopen…
-Opvallend is ook dat er geen start/stop systeem in zit. Vind ik een gemiste kans. Ook al werd deze auto al een jaar of vier geleden ontwikkeld, dit is toch iets belangrijks ‘these days’. De klant let erop.
-Hij komt pas eind september – als de zomer voorbij is – naar Nederland…

Renault Wind-openklappend

Nu over naar vrolijks:
-Hij valt echt op in het straatbeeld, want het design is echt wel anders. Dat maakt hem herkenbaar en dat is helemaal bon-ton.
-Het interieur is leuk, vooral het ‘afdakje’ boven het instrumentenpaneeltje (met toerenteller) dat je in twee kleuren kunt bestellen is cool. Lijkt een beetje op het vizier van een motorfiets.

Renault Wind-int-klokken
-Het stuur staat heel erg verticaal en dat geeft hem een sportief tintje. Hij stuurt sowieso erg lekker, de elektrische stuurbekrachtiging is niet opvallend aanwezig, het is een lekker wendbaar klein flitsertje. 
-De stoelen zitten heerlijk! Ik had helemaal niet de neiging om te schuiven omdat ik pijn in mijn rug kreeg, dus ze pasten mij uitstekend en gaven in bochten ook genoeg steun.

-De Wind heeft allerlei moderns zoals een USB verbinding, bluetooth, parkeerhulp, audiostreaming en… een snelheidsbegrenzer. Dat laatste moest wat mij betreft even uitgelegd worden: je kunt dit zo instellen dat je gewoon niet harder kunt dan de snelheid die je zelf kiest, zodat je boetes kunt vermijden. Heb het geprobeerd en hm… tja… Om het te overrulen, zet je de knop weer op ‘uit’.
-De rijhouding is vrij laag, waardoor je snel het idee hebt dat je hard door de omgeving flitst. Dat is fijn. 
-Er is een bijzondere gelimiteerde uitvoering, SL Collection, die erg fraai is en waarvan er maar 30 naar Nederland komen. Hij krijgt een genummerde badge en is er in zwart of wit en de details zoals de dubbel-bubbel en de buitenspiegels zijn afgewerkt met chroom. Deze speciale Wind is er vanaf 22.990 euro.
-Leuk is ook dat je – ook met open dakje – nog behoorlijk wat bagage in z’n derriere kwijt kunt. Het komt door de bijzondere dakconstructie die in twee, in plaats van drie delen wegklapt.
-Je hebt bij het open rijden niet veel last van de wind, en dan bedoel ik de rijwind. Omdat je in een soort targa-constructie zit, gaat er veel over je hoofd heen. En dat is fijn voor langharigen.

Renault Wind-ZF

Dan nog even over de motoren: ik reed ook de 1.6 met 133 pk en die maakt wel erg stoere, scheetige (sorry) geluiden. Ben je een wat pittiger chauffeur/chauffeuze, dan moet je deze hebben, want inhalen gaat hiermee – mits je hem lekker hoog op toeren houdt – toch wat pittiger.
Al met al een auto waar je echt verliefd op kunt worden. Je moet er ook wel verliefd op worden, dan ben je wellicht bereid om de Nederlandse prijs – vanaf 19.995 euro – te betalen. Ik vond het in ieder geval een leuk bakkie om mee te sturen, ook al ben ik geen cabriofan. Aanrader dus!

6 Comments on “Gone with the Wind….

  1. Ik vind het (nog steeds) een guitig autootje…..en op bovenstaande foto’s met de afgebeelde velgen doet t me heel erg denken aan de Corgi-model autootjes waar ik heel vroeger mee speelde.

    Anyway: aanwinst voor het wegbeeld want het is niet een 13 in een dozijn ontwerp, tis jammer van die redelijke hoge prijzen.

  2. Grappig autootje, maar te duur en (gok ik) geen superspeels weggedrag. De kleine Ford Puma (weliswaar een coupé) bijvoorbeeld had ook dezelfde positieve eigenschappen, plus een echt knap (!) uiterlijk en superfijn weggedrag, maar werd ook geen succes.
    Leuk geschreven artikel, mooi ook dat je de tekortkomingen niet schuwt.

  3. @Stijn: eerlijk duurt het langst he… 😉
    Puma is idd ook een van mijn favorieten. De Wind is voorzien van vele veiligheidsvoorzieningen, daar loop je bij ‘speels’ rijden al gauw tegenaan. Maarja, het gros wil helemaal niet ‘speels’ rijden, dus geef ze eens ongelijk…

  4. De Puma stuurde formidabel, maar je moest niet 1,90 m groot zijn en/of claustrofobisch aangelegd…

    Hoe meer foto’s ik van de Wind zie, hoe minder aantrekkelijk ik ‘m vind. Hier kan en wil ik niet aan wennen…

  5. ik heb er 1 gekocht !!ik was na een testrit direct verkocht en je moet hem echt eens in het echt zien ,op foto valt hij een beetje tegen ,maar live !!!!!!!! en in belgie heb ik voor de 1.2 het topmodel 17500eu -1450 korting betaald nog 2weken en hij wordt geleverd !!!

Leave a Reply to Viola Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*