Mercedes SL

Dit artikel van mijn hand verscheen onlangs in George Magazine en debuteert nu op mijn weblog: maak kennis met de vernieuwde Mercedes Benz SL.

 Bij Mercedes staan de letters SL voor ‘Sport, Leicht’, maar wij verstaan er graag de woorden Super-de-Luxe onder. Ontdek de onderkoelde Germaan wiens voorvader decennia geleden al beroemd werd gemaakt door Grace Kelly in de film High Society: de nagelnieuwe Mercedes-Benz SL.

Tekst, Productie & copyright: Viola Robbemondt-House of TXT

Volgens zijn reclamemakers komt hij regelrecht uit een droomfabriek. Maar in plaats van in de wolken plaats ik deze icoon liever met de brede banden op het asfalt en in het echte leven. Een leven van pure luxe welteverstaan. Want het Ocean Drive-gevoel overspoeld je meteen na het instappen in de nieuwe Mercedes SL. Er zijn veel cabriolets op de markt dezer dagen, maar slechts een enkeling kan dit weldadige sentiment evenaren. Je zit erin als een filmster en die emotie is eigenlijk voorbehouden aan rijden in de Jaguar XK Convertibles en de Aston Martin V8 Vantage Roadsters van deze wereld. En aan deze spannende topper uit Stuttgart dus, die geliefd is bij zowel heren als dames.


De SL heeft de X-factor – op zijn eigen strakke, onderkoelde Germaanse manier – altijd gehad. De oervader van dit model stamt uit 1952 en werd eerst gebruikt voor races. Omdat hij velen hebberig maakte, werd er een straatversie gebouwd. De meest bekende hiervan is de 300SL Gullwing die een voor die tijd ongebruikelijk vloeiende carrosserie had met vleugeldeuren. Dankzij een injectiemotor haalde deze destijds al een topsnelheid van ongeveer 260 km/h.


Het SL-model dat Mercedes-Benz tussen 1955 en 1963 verkocht, werd een beroemdheid doordat hij mocht optreden in de film High Society met niemand minder dan Grace Kelly achter het stuur.

In de loop der jaren werd er veel aan de SL-serie gewijzigd en ook nu staat er weer een kersverse SL, een nog sportievere versie, in de startblokken. Ik mocht de cabriolet met hardtop als eerste in Nederland rijden en fotograferen en ook op het fotogenieke Nederlandse strand weet hij ieders blikken zelfs zonder motorgeronk moeiteloos en minutenlang te vangen. De wagen is dan ook tijdloos mooi en straalt daarnaast ook nog een ingehouden soort uniekheid uit. Je ogen blijven glijden over zijn gestrekte lijf met zijn vloeiende details. Zijn lange neus was altijd al bijzonder en na zijn nosejob werd deze nog markanter met een bredere grille in V-vorm. Op zijn motorkap kreeg hij er twee welvingen bij; zogenaamde powerdomes voor meer adem en een masculiene uitstraling. Ook de kieuwen opzij kregen een nieuw design en lijken nu op die van zijn stamvader, de 300 SL roadster uit 1957.

De koplampen, die ver in de flanken doorlopen, laten de auto er aan de voorkant nog breder uitzien. En ook aan de achterkant ziet de auto er dik uit, vooral dankzij de achterbumper met diffusor-look, zoals in de racerij. Je zou denken dat de SL met al die hypnotiserende details een ordinaire, snelle-geld uitstraling zou krijgen. Maar nee, deze slanke ster krijgt geen allures en blijft cool & collected.

Trap je het gaspedaal in, dan kom je erachter dat de onderkoelde Duitser ook zeer emotioneel en instinctief kan reageren. Onder de motorkap ligt nieuws: de SL kreeg een nieuwe basismotor, de SL 280. Met een vermogen van 231 pk’s weet deze de black beauty moeiteloos naar hoge snelheden te trekken en dankzij het Dynamic Steering wacht je in bochten een ongekende sensatie. Het is even wennen, maar vanaf vijf graden stuuruitslag voel je het stuur namelijk veel directer worden. Zelfs een centimeter draaibeweging heeft al grote gevolgen en dus hoef je veel minder te draaien om een bocht door te komen. Een haarspeldbocht voelt op deze manier haast recht en je ‘doet’ ‘m met een kwartslag waardoor je je heel erg één voelt met de wendbare cabriolet.
Van de nodige beschermengeltjes is de SL ook voorzien; je moet wel erg tekeer gaan wil je deze auto van de wijs of weg afbrengen. Sowieso is daar het ESP-systeem dat de grenzen van de natuurwetten oprekt waardoor wegglijden over de voorwielen (onderstuur) en uitbreken aan de achterkant (overstuur) in te snel ingestuurde bochten of bij heftig uitwijken of glad wegdek wordt geneutraliseerd. Daarnaast kun je nu kiezen voor het electronisch gestuurde Active Body Control onderstel, waardoor hellen in de bochten of duiken bij het remmen helemaal weggevaagd wordt. Ook nieuw in beschermengelland is het Intelligent Light System dat vorig jaar debuteerde op de E-klasse. Vijf verschillende verlichtingsfuncties passen zich, afhankelijk van snelheid en actuele omstandigheden, zelf aan waardoor je altijd goed zicht hebt.


De motoren die voor de SL beschikbaar zijn, doen het allemaal samen met een van de beste automaten op de markt: de 7G-Tronic. Die kan zuiniger opschakelen dan jijzelf en terugschakelen doet hij foutloos en met stijl. En: met een dot tussengas waardoor het lijkt of de SL direct met je converseert. Wat charmante prater is-ie! Schakelen kun je natuurlijk ook zelf doen, met de flippers achter het stuur. Maar waarom zou je?
Achter het stuur zit je zoals gezegd vorstelijk met heerlijk brede stoelen die evengoed veel steun geven. De klokkenwinkel is mooi zonder je ogen teveel af te leiden. En hij erfde een mondain trekje van zijn kleine broer de SLK: de Airscarf, een systeem waarbij vanuit de hoofdsteunen warme lucht in je nek geblazen wordt. Of dat aldoor prettig aanvoelt is aan jezelf – ik ben niet zo van urenlang föhnen – maar in combinatie met de stoelverwarming kun je het cabrioseizoen op deze manier wel tot in de winter rekken. Over dromen gesproken! Met deze auto worden ze waarheid.

Cool facts
Mercedes SL 280 3.0 liter V6
*Motor V6 met vier kleppen per cilinder
*Inhoud 2996 cc
*PK’s 231 pk bij 6000 t/pm
*Maximaal koppel 300 Nm bij 2500-5000 r/pm
*Aandrijving Achterwiel
*Schakelbak Automatische zevenbak
*Gewicht 1815 kg
*Topsnelheid 250 km/h
*Acceleratie 0-100 7.8 sec
*Verbruik 9.4 liter op 100 km
*Emissie 224 g/km
*Prijs Vanaf € 107.751 inclusief BTW & BPM.
Voor meer vermogen kun je kiezen uit:
* De nieuwe SL 350 3.5 l. V6 (316 pk).
* SL 500 5.5 L V8 (388 pk)
* SL 600 5.5 L V12 (517 pk)
* SL 63 AMG 6.2 L V8 (525 pk)
* SL 65 AMG 6.0 L V12 (612 pk / 1000 Nm) en de Black Series van deze motorisering met 670 pk.

10 Comments on “Mercedes SL

  1. Prachtige doorontwikkeling van de SL, maar van die ‘cool facts’ voor de SL280 krijg ik het niet bepaald warm 😉

  2. Je moet er eigenlijk ook koud van worden! En ja, de SL 65 AMG is natuurlijk veel hotter. Maar wij reden de 280, dus dan bespreek ik die.

  3. Het geeft wel aan hoe verwend (het Britse woord ‘spoilt’ dekt de lading beter) we zijn geworden wanneer we een dergelijke auto niet echt spannend meer vinden.
    Prima tourauto. Dak er af, zon op je bolletje (dat kan ook in de winter!). Genieten. Het hoeft niet altijd snel te gaan.

    (overigens heb ik niks met Benzen, de klassieke racers buiten beschouwing gelaten)

  4. Nou, heb dus wél iets met Benzen en de SL blijft zeker ‘n droomauto! Motorisering van de door jou gereden 280 is OK.

    Alleen viel me op, dat de genoemde waarden zelfs geëvenaard worden door nota bene ‘n diesel van enkele jaren terug 😀 Noem ‘t maar verwend…

  5. @Klassiekerrally: ben ik wel met je eens en ik vind het ook met deze motorisering een superauto. Maar de trend is wel dat we alleen maar naar de AMG’s en de M’s en de RS’en van deze wereld gaan kijken voor echt kippenvel. Spoilt is een goed woord. En dat terwijl bijna niemand ze kan betalen 😉 Ik kies voor die 280 anytime hoor. Overigens is er ook een trend van de kleine motoren die heel krachtig zijn. Heb ‘n Scirocco gereden met 1.4 160 pk motor. Helemaal niet verkeerd…

  6. Werkelijk prachtige auto. Maar is het nieuwe model nu mooier dan het vorige? Daar klopte zo’n beetje alles aan, zowel open als met gesloten dak. Die auto is vanaf 2001 op de markt en oogt nog steeds tijdloos.

    Niet iedere modelwijziging is een verbetering. Aan de andere kant moet je als fabrikant wel met je tijd mee en modellen blijven doorontwikkelen.

    In dit geval is dat voor Mercedes een aardige klus geweest met als resultaat een nose-job waar de meningen nogal over verdeeld zijn.

  7. Mee eens Jos, het nieuwe model ligt niet zo makkelijk op het netvlies als het vorige. Dat hoeft overigens niet altijd slecht te zijn. Wanneer je een auto direct mooi vindt, kan je het model een jaar later gewoontjes of saai vinden. Soms moet je even wennen.

Leave a Reply to Klassiekerrally Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*