Mazda 2 – rij indruk

Hier weer mijn tekst voor de mensen die niet in de pdf van De Pers willen bladeren. Mazda2-allez:

Afgetrainde Versierder

Honderd kilo. Dat is het gewicht dat Ferrari’s 430 Scuderia onlangs verloor zodat het nu een nóg scherpere, snellere auto is. Omdat kilo’s lozen niet alleen goed is voor supersportwagens zette Mazda haar nieuwe 2 op hetzelfde Weightwatchers-dieet als de illustere spagetti-eter. Met succes, want ook Mazda’s kleinste viel er honderd kilo mee af. Voor iedereen die nu denkt: ‘So what?’ Stel je voor dat je continue rondrijdt met een oom uit de XXL klasse naast je. Of met een paar zakken cement. Dat voelt niet fijn. Extra gewicht maakt een auto log en bovendien drinkt een lichte minder en dus hoef je minder vaak naar de pomp.

De Mazda 2 deed niet alleen een jasje uit, hij werd ook naar de sportschool gestuurd. Waar de meeste kleine auto’s lijken op Ikea-kastjes-op-wielen en mij wegens hoog trutgehalte niet kunnen bekoren, daar glijden mijn blikken goedkeurend over het afgetrainde lijf van de Mazda2. Zijn lijnen lopen sportief op naar achteren en de uitgeklopte wielkasten doen me denken aan Mazda’s sportwagen, de RX-8. Vorige week kaapte de Mazda2 tijdens de New York International Auto Show zelfs de titel ‘World Car of The Year’ weg voor de neuzen van Ford’s Mondeo en Mercedes’ C-klasse. En hoewel dat auto’s van een totaal ander kaliber zijn, zegt het veel over de potentie van de kleine Japanner. 

In de Mazda2-woonkamer kijk je wel aan tegen veel plastic. Het model mist de zachte, stijlvolle materialen waarmee de Peugeot 207 is uitgerust en de flitsende designdetails die de Toyota Yaris zo hip maken. Maar het dashboard oogt wel opgeruimd en men heeft in elk geval niet geprobeerd om – zoals bij andere kleintjes – Mini na te apen met grote tellers die als verloren siliconenimplantaten uit het dashboard steken. Omdat zowel mannen als vrouwen niet in een typische ‘vrouwenauto’ gezien willen worden, wordt hij ook niet zo genoemd. Toch flirt de Mazda2 danig met de dames. Zo zit er in het dashboardkastje een handige tijdschrifthouder. En op de platte ruimte tussen de voorstoelen kun je een mega-grote handtas kwijt terwijl je in de portieren zelfs een anderhalve liter-fles Spa kunt stallen.

Hoewel het binnenin geen al te ruime auto is – vooral achterin kunnen mensen met benen wat problemen verwachten – heb je het idee dat je in een sportieve middenklasser zit. Het uit zich vooral tijdens het rijden, want hoe hard ik op hobbelige polderwegen ook langs de sloten stuif, de kleine auto verandert geen moment in een stuiterbal. De bandjes blijven goed aan het asfalt plakken en ik kan scherp blijven sturen zonder dat mijn hoofd tegen het hemeltje kaatst. Ik rijd de 1.3 motor met 85 pk en die voelt, als ik bedenk dat hij net 100 kg is afgevallen, wel wat traag aan. Rondflitsen in de polder en stad gaat uitstekend, maar op de snelweg moet hij hard werken en voor wat actie moet ik regelmatig terugschakelen. Dat laatste gaat zeer soepel en ook de motor doet het allemaal zonder hardop te klagen. Maar ik had iets meer power verwacht van een auto die nog geen 950 kg weegt. Zodoende blijft de pikorde op de snelweg gehandhaafd en is de Mazda2 met deze motorisering gedoemd tot een leven op de rechterbaan, met slechts sporadische inhaalmanoeuvres. Die me zweethanden opleveren wegens leasebakrijders die brutaal tegen mijn bumper aan kruipen. Wacht maar, als ik later groot ben! 
De Mazda2 is er vanaf €13.195. Er is ook een snelle GT-M versie met 1.5 liter motor die 103 pk levert. Deze kost €19.295

1 Comment on “Mazda 2 – rij indruk

  1. Autocar zette er eentje op MIRA’s weegschaal en was ontgoocheld om 1045kg te moeten noteren. Al is dat nog altijd (comfortabel) minder dan de naaste concurrentie, en dat is een prestatie van formaat.

    Ik reed recent een 1.5 Sport, en was eveneens ontgoocheld dat de Sport-aanduiding enkel een uitrustingsniveau is, ook al is de 2 de nieuwe referentie onder de stadsmini’s. Een hete of zelfs lauwe hatchback is het evenwel niet.

    [Quote AutoCar: When we plonked the Mazda2 onto MIRA’s weighbridge we were at first slightly disappointed to see a number beginning with a 1; Mazda, after all, claims that the 2 weighs comfortably under a tonne even this 1.5-litre form.

    But then we put it in perspective. When we tested a 1.4-litre Peugeot 207 last year, it tipped the balance at 1224kg. No other competitor has looked like dipping under 1100kg since. The Mazda’s 1045kg, by comparison, is positively sprightly.]

Leave a Reply to Djivy Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*