Ivo van Hulten – interview

    Voor het blad Zakenauto interviewde ik onlangs drie Nederlandse ontwerpers over hun ideeën over de zakenauto van de toekomst. In deel 2 Audi’s Ivo van Hulten aan het woord:

®House of TXT 

“Van uiterlijk zal de zakenauto in ongeveer tien jaar niet drastisch veranderen, futuristisch is-ie dus niet. Het exterieur van mijn zakenauto voor 2018 ziet er dan ook uit als een redelijk klassieke limousine met vier deuren. De achterste deuren zijn wat kleiner zodat je geen B-stijl meer nodig hebt en je voorin gemakkelijker kunt instappen. Het model is sportief, elegant en uiteraard duidelijk herkenbaar als een Audi met de singleframe grille.

Van Hulten: “Ik vind de combinatie van ruimte en sportiviteit heel interessant. Als het de mens alleen om ruimte zou gaan, zou een model als de Fiat Multipla tenslotte een zeer gewilde zakenauto zijn geweest. Maar dat was niet zo. De zakelijke rijder wil  – hoewel de auto in het weekend ook voor trips met het gezin gebruikt zal worden – toch vooral in een attractieve en prestigieuze auto rijden. Een sportieve auto heeft al die eigenschappen, spreekt tot de verbeelding en raakt ons in het hart. Daarom heb ik de lijnen van het exterieur veel beweging meegegeven zodat de auto er snel uitziet.
Qua technologie zullen er wel dingen veranderen. De strengen kabels, die we nu nog keurig weg moeten werken, zijn tegen die tijd waarschijnlijk vervangen door drive-by-wire en bluetooth techniek. Een belangrijk voordeel hiervan is dat we behalve een gewichtsbesparing ook meer ruimte over hebben voor de zakenman of –vrouw in het interieur. Het wordt heel luchtig en licht.

Van Hulten: “Ik zie ook veel potentieel in allerlei hulpsystemen zoals Active Cruise Control waarbij je alleen nog hoeft te sturen. Gas geven en remmen doet het systeem voor je zodat je ook tijdens files – als je een uur doet over een kilometer – kunt doorwerken. In het interieur is het dashboard nog steeds op de bestuurder gericht zodat je een soort cockpit-idee hebt. Het dashboard zweeft ook een beetje zodat je een ruimtelijk gevoel hebt en allerlei extra bergruimte. En het lijkt mij fijn als je het stuur kunt opklappen zodat je nog meer ruimte hebt om op je laptop te kunnen werken. Of dat allemaal haalbaar is in tien jaar is de vraag. Zowel op de afdeling techniek als bij ons ontwerpers ontstaan vaak ideeën. Bevruchten die ideeën elkaar, dan kan er iets goeds uit voort komen. Maar we moeten met enorm veel zaken rekening houden: de regelgeving voor veiligheid is bijvoorbeeld zeer scherp waardoor we veel compromissen moeten sluiten. Toch maakt ons dat ook creatief in het vinden van oplossingen.”

Het merk uit Ingolstadt kreeg de titel ‘Zakenauto van het jaar’ in 1993 voor de Audi 80, in 1997 voor de A4 en in 2006 voor de A6.

1 Comment on “Ivo van Hulten – interview

Leave a Reply to Karel Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*