Groen Blaadje

Ik zou deze Auto van het Jaar 2011 haast vergeten; behalve zijn unieke aandrijving en gadget-achtige techno-interieur dat bijzondere kunstjes kan, is het bepaald een saai staaltje qua design. Kan iemand mij vertellen waarom de (betaalbare) ‘verantwoorde’ auto’s er altijd zo ongelofelijk slaapverwekkend cq. lelijk uit moeten zien? Enniewee, hier dan toch iets meer over de Nissan Leaf.

Nissan-Leaf-EV-1

Allereerst staat LEAF staat voor Leading, Environmentally friendly, Affordable, Familycar. Deze elektrische hatchback van Nissan heeft een actieradius van meer dan 160 kilometer en wordt volledig aangedreven door compacte lithium-ion batterijen, die de auto een power geven van ongeveer 110 pk. Dit moet volgens Nissan zorgen voor een ‘fun-to-drive’ ervaring die overeen komt met wat wij allen verwachten van traditionele, benzine-aangedreven auto’s.

nissan-leaf-1

Tijdens de eerste kilometers valt vooral op dat de auto schokloos en zeer rap en geluidloos accelereert. De topsnelheid laat qua ‘fun’ wellicht wat punten liggen: 140 km/h…  Centraal in het dash staat een grote, digitale snelheidsmeter. Alle andere informatie is uniek voor een elektrische auto. In een balk kun je met een rij stipjes zien hoeveel elektriciteit momenteel wordt verbruikt, of teruggewonnen door remmen of uitrollen. De balk neemt de plaats in van een toerenteller; er is tenslotte geen versnellingsbak.

Nissan-LEAF-int

De accu wordt opgeladen door het klepje op de neus te openen en aan te sluiten op netstroom of op een speciale laadpaal. Thuis is de Leaf in acht uur opgeladen en met de snellader in minder dan een uur.

nissan leaf opladen

De auto heeft een ‘Connected mobility system’ aan boord dat is verbonden met een global datacenter, waardoor je allerlei info (support, entertainment) tot je kunt nemen. Ook toont het de dichtstbijzijnde oplaadpunten. Nissan geeft acht jaar (of 160.000 kilometer) garantie op de accu die voor 90% recyclebaar is.

De ‘vanaf prijs’ van de LEAF is €32.839 en hij staat vanaf deze maand in de showrooms.

6 Comments on “Groen Blaadje

  1. Leuk dat bedrag voor die auto maareh.. Wat kost het om zo’n oplaadpunt thuis aan te leggen? Kan iemand mij dat vertellen? Ik hoor verhalen dat dat extreem duur is, dat de Gemeente Amsterdam er 1 voor je aanlegt als je zo’n auto koopt, maar wat is waar?
    Ik heb wel een buitenstopcontact maar denk niet dat er zomaar 220V in kan.
    Daarna is het wel fijn, nooit meer tanken. (al heeft dat ook wel weer zijn charme)

  2. Volgens mij wordt die auto geleverd met een snellader voor thuis. Maar ik lees elders ook dat zoiets een paar duizend euro kost. Ik zal het eens navragen bij de importeur. Keep you posted.

  3. Ik heb zelfs al antwoord, dus ze zijn ook bij Nissan snel 🙂
    Volgens de woordvoerder (ster in dit geval) is ‘Nissan Europa en daarmee ook wij, nog in besprekingen met verschillende leveranciers. Na aanleiding van deze beslissing zullen wij ook een prijs kunnen vaststellen.’ Hoe lang dat nog gaat duren staat er niet bij. Daar komen we ook nog wel achter. Later dus!

  4. Maw: je kan de Leaf “auto van het jaar” wel kopen maar (nog) niet opladen? Want ze weten nog niet wat de lader gaat kosten? #fail (zonder vervelend of tendentieus te willen te doen/zijn maar ben gewoon benieuwd)

Leave a Reply to VBHfan Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*