De Hummer Hetze

Afgelopen vrijdag heb ik me ongelofelijk geergerd. Ja, dat kunnen vrouwen goed 😉 Deze keer werd mijn irritatie gewekt door een aantal verwijzingen naar het aanstaande faillisement – of verkoop – van Hummer.
hummer1

Er zijn dan namelijk van die politiek correcte lui die het noodlijdende merk – dat alle SUV-haters ter wereld de laatste tijd over zich heen kreeg – die menen dat ze het merk ook nog een trap na moeten geven. In plaats van het te waarderen voor wat het is: een origineel pk-pakhuis voor liefhebbers van geks. Kijk, dat je ze niet mooi vindt of niet wilt hebben, is prima. Ieder z’n smaak. Maar ik vraag me wel eens af wanneer de onoriginele meelopers die dit soort auto’s steevast ‘benzineslobberaars’ noemen de moed kunnen opbrengen om in de spiegel te kijken. En durven toegeven dat ze zelf misschien driehonderd kilo boter op hun hoofd hebben en zelf helemaal niet zo groen bezig zijn. Ik heb namelijk gemerkt dat dit soort zeikerds meestal mensen zijn met… kinderen. Enig idee hoe vervuilend kinderen zijn? Daar kan geen Hummer tegenop! Maar er moet natuurlijk een zondebok gevonden worden door die hypocriete Al Gore knuffelaars. Het is natuurlijk uiterst gemakkelijk om dan maar een klein merk te nemen dat slechts door een handjevol mensen in Nederland – en ter wereld for that matter – wordt gereden. Maar op deze manier hebben deze ongelofelijke zeurpieten natuurlijk veel minder kans om kritisch op hun mening te worden aangesproken.
hummer2

Ondertussen vraag ik me ernstig af wanneer die mensen gaan beginnen met sportwagens, want die zijn natuurlijk ook lang niet politiek correct. Wanneer kan een Porsche niet meer? Wanneer worden de Ferrari en de Lambo’s met rotte eieren bekogeld door de man met de pet die gewoon jaloers is op mensen met enig geld of status? Jaloers omdat hij iedere ochtend in die stinkende trein plaats moet nemen in plaats van in zijn droomauto? Want reken maar dat dit soort mensen stiekem een uiterst vervuilende droomautowens heeft…
viola-corvette-c6
Laat het nou voor eens en altijd gezegd zijn: een Hummer is een liefhebbersauto. Die schaf je niet aan voor woon-werk verkeer en dus maakt hij weinig kilometers. Relatief gezien drinkt hij dus wellicht zelfs minder dan een Prius, omdat hij vaker stilstaat (net als klassiekers overigens). Voorts moet erbij bedacht worden dat dit soort auto’s de overheid veel geld oplevert aan wegenbelasting en de slurptax. Alles is relatief. En ik hoop van harte dat er in deze wereld – en met name in dit land – over een paar jaar nog ruimte zal zijn om je eigen individuele autosmaak te mogen uitleven. Dat we dan niet zo bekrompen zijn geworden dat we een grote grijze brei van elektrisch aangedreven keutelautootjes – excusez le mot – zijn geworden.
Hierbij dus een ode aan de Hummer, de Corvette en de Mustangs van deze wereld.
Amen.
mustang

23 Comments on “De Hummer Hetze

  1. Misschien overbodig te vermelden maar: ik heb niets tegen mensen die zich bewust zijn dat we met z’n allen wat zouden kunnen consuminderen en dat we ons best moeten doen om zo bewust mogelijk met ons milieu om te gaan. Maar dit soort zondebokken aanwijzen, gaat me te ver.

  2. Het is prima dat een bedrijf een mustang of hummer produceert. Maar ze moeten niet gaan huilen als ze er dan aan onderdoor gaan. Er zit totaal geen variatie in hun modelenaanbod. En als je model dan niet meer popie is, dan ga je eraan onderdoor.

    PS: Ik vind dat iedereen in deze tijd zeker verantwoordelijkheden heb tegenover het milieu. En als je dan zo’n wagen koop moet je dat helemaal zelf weten. Maar laat dan de mensen die wel hun verantwoordelijkheden tegenover de wereld/milieu ook in hun waarde.

  3. De meeste vermoeiende discussie is wel de discussie over exclusieve auto’s en vervuiling. Wat voor een fractie van de vervuiling verzorgen nu de Hummer rijders, de Corvette rijders, maybach, weet ik veel wat voor bestuurders/sters van allerlei sjieke auto’s… Terwijl de overheid wel een kolencentrale wilt gaan bouwen in de Eemshaven en ik hoor niemand in een discussie over auto’s en milieu hier naar verwijzen. De bewijzen, van maten van vervuiling van een dergelijke centrale zijn al lang bekend en ja… in hoeverre kan je dan de vervuilende factor van een handje vol exclusieve auto’s hiermee vergelijken? gaat het hier dan niet gewoon om mensen die jaloers zijn het zogeheten buren complex? En doe het doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg complex.. Twee dingen waar ik mij aan irriteer. En nee, ik bestuur geen hippe bolide. gewoon een piepende en krakende VW Golf TDI (met een roetfilter…).

  4. Als er nooit autobouwers waren geweest die hun kop durfden uit te steken, die durfden anders te zijn (ook al was dat niet politiek correct) hadden we dan ooit wel van Lamborghini gehoord? Of van TVR for that matter. Vele van ons willen graag anders zijn dan anderen, herkenbaar zijn in een grijze massa. En deze auto’s doen precies hetzelfde. Een beetje felgeel en racingrood brengen in een anders grijze diesel en electro wereld van de auto’s. Niet politiek correct maar wel “good fun.”

  5. Het gaat er niet om dat deze auto’s wel of niet mogen bestaan. Maar dit stuk is heel naief en kortzichtig geschreven. We moeten vervuilers wel hun gang kunnen laten gaan, maar de zogenaamde geitenwollesokkedragers mogen in dit en vele andere artikelen wel de grond in getrapt worden.

    Daarnaast wordt er gelijk gesproken over jalours zijn op de mensen die ze wel kunnen betalen. Wat totaal onzin is. Want ik kan er ook makkelijk zo 1 betalen, maar heb de keuze gemaakt om een Prius te nemen omdat een beter milieu bij jezelf begint.

    En dan wordt hier ook weer vervuiling door derde aangehaald ( Kolencentrale) om maar zelf niet aan het milieu te denken. En hier ook geen kinderen, dus ben geen ” hypocriete All Gore knuffelaar).

    En dan wordt er ook geschreven dat di soort auto’s meestal een 2de auto is. Onzin, maar al ga je daar vanuit, dan is hun eerste auto ook geen Smart Fortwo. Waarschijnlijk eerder een chrysler 300C of zo. En als je met je Hummer2 5000 kilometer rij, kan ik voor dezelfde vervuiling 20.000 kilimeter rijden. Dus mag je in die 300C geen kilometer meer rijden om aan dezelfde vervuiling van de in het artikel genoemde Prius te blijven.

    Prima dat je het jammer vind dat vervuilende autofabriekanten die zelf niets aan inovatie doen bankroet gaan. Maar ga dan niet gelijk met onzinnige neertrappende bewegingen naar zogenaamde “groenen” en “arme” mensen maken.

  6. Sorry Autogek, maar ik ben het volkomen eens met Arjens. En nog even iets over ‘groenen’ en ‘armen’: ik ben ook tamelijk groen en kan ook mijn droomauto (nog) niet rijden wegens chronisch geldgebrek. Maar ik ga die kleine groep mensen die hun individuele smaak niet onder stoelen of banken wensen te steken, en die wel het geld hebben om hun droomauto te kopen niet demoniseren.
    Daarbij: je noemt mij dus nu naief en kortzichtig. Ik kan het natuurlijk editen, want dit is mijn eigen site. Maar ik laat het staan ter illustratie. Ook wat boter op het hoofdje soms, Autogek? 🙂

  7. Waar ik mij aan erger is dat als je iets koopt in de winkel van bv elektronica, dat uit China komt.
    Dat als je een jeansbroek koopt die ook uit China of een ander ver land komt. Dat bv deurpanelen voor Audi in Belgie met de vrachtwagen uit Italie moeten komen. Dat als je een biefstuk koopt, dat van een koe komt die waarschijnlijk al door 3landen is gegaan in z’n leven. Dat 90% van de mensen rondloopt met schoenen die niet eens bij de schoenmaker kunnen gerepareerd worden.
    En dat allemaal terwijl al onze electronica evengoed hier kunnen geproduceerd worden, dat die jeans evenveel zal kosten als ze in de benelux zou gemaakt worden, dat die deurpanelen evengoed met een trein naar Belgie kunnen getransporteerd worden.
    Dat die koe evengoed haar hele leven op een steenworp van je huis rustig in de wei een stressloos en waardig leven kan leiden…

    Als je zelf bv kippen houdt dan zal het je vast en zeker al opgevallen zijn dat hun eieren veel lekkerder, groter en milieuvriendelijker zijn.

    Maar gelukkig hoeft dit alles niet, want we kunnen de wereld redden door vervuilende auto’s te bannen toch?

  8. @Autogek. Wellicht begrijp je mijn essentie van het verhaal niet. Dit land is erg hypocriet. Wel zeggen dat je een grote milieuvervuiler bent als je een grote auto bezit (nog niet eens gesproken over het gebruik). Maar zelf wordt er niet voldoende gekeken naar energie, milieu besparingen en eventuele technieken die er achter zitten. Simpele vraag, maar in hoeveel (rijksoverheid) gebouwen blijft ‘s nachts het licht branden? Wie rijdt er hier op Ethanol?? Maar je reactie op dat van mij is vrij pittig, ok je rijdt in een prius maar echt milieuvriendelijk zijn deze auto’s ook niet. (ik vind het een soort tussen oplossing, fiscaal zeer aantrekkelijk) Simpel, als ik er voor kies om in een Chrysler 300 C 3.5 op LPG G3 te gaan rijden… dan rij ik ook op een milieu vriendelijkere manier. Maar als je zo groen mogelijk pretendeert, hoe ga je op vakantie? Woon je vrijstaand of in een rijtjes huis? Wat voor energie label is je huis? Hoe doe je je weekend boodschappen. maw hoe milieu vriendelijk ben je zelf? Ik ben ook geen milieu ridder, maar ik let zeker wel op bovenstaande zaken. Plus bij vele speelt echt een vorm van jaloezie, dat kan je zelf ook niet ontkennen. Misschien bij jou niet maar wellicht bij je buurman. Waarom worden er anders zoveel kredieten voor aanschaf van auto’s verstrekt.

  9. Plus de staat zal verschrikkelijk blij met je zijn als je een Hummer, Audi Q7 V12 TDI oid aanschaft, je betaald BPM, wegen belasting, lol belasting, slurptax, weet-ik-wat-voor-een-opnieuw-verzonnen-belasting, vermoedelijk vermogens belasting (zonder geld kan je niet zo’n auto niet onderhouden..) en erg veel loonbelasting (ook een vermoeden).

  10. @ Viola, ik noem U helemaal niet kortzichtig en naief. Ik zeg dat dit stuk zo geschreven is. Ik heb geen boter op mijn hoofd. Er staat niets in mijn reactie hierboven dat niet klopt. En dat dat U als siteeigenaar niet bevalt, dan kan ik inderdaad alleen maar hopen dat U geloofd in vrijheid van meningsuiting en U mijn reactie laat staan.

    @ Arjens, wij hebben een tussenwoning met isolatie en Noun Natuurstroom en CO2 gecompenseerd gas. We recyclen alles wat we kunnen recyclen En pittig rijden in een Prius en dan toch op 5,6l / 100km en nog steeds een van de schoonste auto’s. En van ontwerp tot recyclen is een Prius de schoonste auto in zijn klasse zo niet van alle auto’s. Enzoals ik ook al schreef: We kunnen makkelijk elke hierboven genoemde auto betalen. Dus ga het niet over belasting betalen hebben. Want dat ga je helaas ;( niet winnen.

    Maar prettige avond aan alle hierboven. 😉

  11. @Autogek, Is ook geen wedstrijd, gaat om de discussie. tja een forum he.. Iedergeval een fijne avond!! Mocht ik over Belastingen vragen hebben, kan ik je dan benaderen?? 😉

  12. “En van ontwerp tot recyclen is een Prius de schoonste auto in zijn klasse zo niet van alle auto’s”

    Euh en die accu dan met al dat zuur. En in ontwerp denk ik dat auto’s als de Toyota IQ En de Toyota Aygo (Ook van Citroen en Peugeot) slimmer ontworpen zijn. De aircounit van de IQ is op zijn allerkleinst. En de achterklep van de Aygo is gewoon een stuk glas. Dat scheelt metaal, niet alleen van de achterklep maar ook van de pers in de fabriek. Dat zorgt dus ook voor minder roest, minder verf, zorgt ervoor dat de wagen langer meegaat, zorgt ervoor dat reparatie kosten lager zijn, en dat de wagen minder weegt. Wat de Prius milieuvriendelijk maakt is dat er een elektromotor in ligt and that’s it. Niks meer en ook niks minder.

  13. @Autogek. Allereerst hoef je mij geen U te noemen. Ik ben God niet. Ik geef alleen mijn mening. En die staat hierboven. Als jij een Prius wilt rijden: joh, ga lekker je gang! Heb ik totaal geen problemen mee. Waar ik wel problemen mee heb zijn mensen die anderen hun ‘goede gedrag’ op proberen te dringen.
    Is net als de rokersdiscussie: laat elkaar gewoon lekker doen wat je wilt. En wil je niet in de rook zitten, dan ga je ergens anders heen. Toch? Eerlijk is eerlijk. Er moet ruimte blijven voor het laten uitkomen van individuele wensen.

  14. @ Viola: ik vind het rookverbod een zegen. Zit je lekker in een restaurant te eten, wordt je smaak bedorven door de rook van sigaretten. Smerig!
    En kom me niet aan met ‘dan moet je ergens anders gaan eten’, want overal werd gerookt, behalve thuis…
    Dus soms is ‘betutteling’ helemaal zo gek nog niet. In bijna alle andere gevallen ben ik het geheel met je eens 🙂

  15. Ik rook niet, nooit gedaan ook (hoe denk je anders dat ik die TVR kan betalen 😉 ). Toch vind ik het algehele rookverbod waar je niet eens in je eigen zaak mag bepalen of er gerookt mag worden, een gotspe. Hebben we hier niets anders te doen dan uit algemene middelen een rookpolitie op de been te houden die kijkt of er toevallig ergens een asbak staat?
    Openbare gebouwen, OK. Op kantoor of in de werkplaats – is ook wat voor te zeggen. Maar er zet niemand een pistool tegen mijn hoofd om me te dwingen een bepaalde horecagelegenheid in te gaan. En als ik liever in het gezelschap verkeer van gezellige mensen die toevallig roken dan het gezeik van militante anti-rokers te moeten aanhoren dan is dat mijn keuze. 🙂

  16. @KR en @ Eric: Ik rook zelf ook niet en vind het erg fijn dat er in restaurants niet meer gerookt mag worden. Maar volgens mij is de minister te ver gegaan bij het rookverbod. Ik vind namelijk dat je in bruine kroegen – waar je niet kunt eten – wel zou mogen roken. Hoort daar een beetje bij: biertje, wijntje, sigaretje.
    Overigens ben ik er in de tijd dat overal gerookt mocht worden ook altijd wel uit gekomen. Als ik echt last had, van bijvoorbeeld sigarenrook aan de tafel naast mij, dan zei ik dat gewoon tegen die mensen. En dan kom je er samen meestal wel uit.

  17. Probleem was ‘vroegâh’ wel een beetje dat je niet aan de rokers kon ontkomen: overal werd gerookt. Ging je een avond uit, stonken je kleren gewoon naar die vieze sigarettenwalm. En nee, niemand dwong je de kroeg of disco binnen te gaan. Maar dat is ook wel heel kort door de bocht, niet?

    Ik denk dat er bij de oplossing van dit probleem geen halve maatregelen genomen konden worden, sta je ‘rokerskroegen’ toe, is opeens weer elke kroeg een rokerskroeg.
    Dus ik ben blij dat ik dit beleid niet hoef te bepalen.

    Maarre… we hadden ‘t toch over Hummers? 😉

  18. De vraag is natuurlijk waarom -als niet rokers het zó erg vinden om in de rook te zitten – er dan niet overal niet-rookcafés zijn geopend. Per slot van rekening rookt tweederde van Nederland niet, dus het lijkt me dat daar toch een markt zou liggen.
    Op de werkvloer of in openbare gebouwen ligt het anders – bij de eerste komen machtsverhoudingen kijken, bij de tweede heb je veelal geen keus (het paspoort of rijbewijs zal toch een keertje verlengd moeten worden om maar eens wat te noemen). Maar in alle andere gevallen kunnen we gewoon met onze voeten en portemonnee kiezen, daar hebben we geen overheid voor nodig.

  19. @Solar: het is handig als je dit onderwerp in een breder kader kunt zie dan ‘die Hummer van jou’. Dan kun je ook daadwerkelijk iets aan de discussie toevoegen.

Leave a Reply to Anthony Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*