BMW Track Trainer

 Gisteravond had ik een leuk avondje op het circuit van Zandvoort: we mochten rijden met BMW‘s Track Trainer.

Het is ‘s werelds eerste en volledig zelfrijdend trainingsvoertuig. Deelnemers aan rijvaardigheidstrainingen kunnen hiermee zelf de ideale lijn op het circuit vanachter het stuur ervaren. Je leert op die manier beter de bochten in te schatten en gelijkmatiger te rijden.

De Track Trainer was geinstalleerd in een 330i, kent het circuit en rijdt in een vlot tempo over het circuit waarbij de auto zelf de juiste lijnen, rempunten en bochtsnelheden bepaalt, zonder dat de rijder iets doet. Ik kon dus gewoon koffie drinken achter het stuur, terwijl de auto zichzelf met een gangetje van ongeveer 100 km/h over het circuit stuurde. Het GPS systeem meet steeds waar de auto is en slaat de info op en weet zo zelf waar hij moet sturen, accelereren en waar geremd moet worden. De Track Trainer wordt ingezet bij BMW’s gevorderde rijvaardigheidstrainingen om de rijstijl van de deelnemers te optimaliseren.

Toen we eenmaal een rondje in dit voertuig hadden gezeten, en ik mijn koffie op had, mochten we overstappen in de ‘feedback-auto’s’, M3’tjes. Dat vond ik nog veel leuker, want deze auto’s vertelden me met rode puntjes, trillingen in het stuur en geluidssignalen precies waar de ideale lijnen liggen en waar je heen moet sturen. Een rood puntje betekent 70 cm van de koers af, twee puntjes en je ligt anderhalve meter ernaast en drie puntjes dan moet je echt flink corrigeren.

Ik werd eerste paar ronden HELEMAAL GEK van al het gepiep en gesidder in mijn stuur en al die rode lampjes op de voorruit. En dus heb ik de akoestiek en de haptische aanwijzingen maar even uit gezet. De rode puntjes liet ik aan. Je ziet precies waar je eigen gereden lijnen niet ideaal zijn. De verzamelde data kunnen vervolgens uitgelezen worden in een computer en vergeleken worden met de ideale data, zodat je precies kunt zien waar je de fout in gaat. Je begrijpt: het was allemaal nog verre van super bij mij 😉 Zeer interessant, want ik stuur dan wel redelijk correct naar de apex, maar ik corrigeer nog teveel in de bochten en ga er soms te scherp, te vroeg of te laat in. En dan rem ik nog regelmatig te vroeg of te laat en geef, als ik een bocht uitkom, iets te vroeg weer gas…. enniewee…. er moet nog wat gebeuren 🙂

Is echt wel een kunst! Ik krijg op deze manier altijd veel respect voor coureurs; het schijnt dat F1 coureurs bijvoorbeeld iedere ronde tot op centimeter precies kunnen sturen, op precies dezelfde plekken kunnen remmen etc. Super!

Een ding wordt mij ook altijd zonneklaar bij die BMW-bijeenkomsten: ze zijn echt superieur voor wat betreft techniek. Of ben ik gewoon gebrainwashed? :-)) Later nog een paar rondjes ‘los’ in een M6 over het lege circuit gereden met de opkomende maan van opzij. Prachtig!

3 Comments on “BMW Track Trainer

Leave a Reply to Casper Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*