BMW 1-serie facelift: byebye hangbuikje

bmw-1serie-oudmodelAuto’s die karakter tonen en door velen ofwel enorm fraai, ofwel enorm lelijk gevonden worden, spreken mij aan. De BMW 1 serie viel bij mij altijd in de eerste categorie. Velen vonden ‘m de lelijkste uit de BMW-vloot. Ik niet. Dat kwam vooral door zijn – van opzij gezien – ‘hangende’ dorpellijn (zie hiernaast), waardoor het net leek alsof hij een hangbuikje had. Het maakte hem wat mij betreft de sympathieke kleine onder de meer serieus ogende toppers uit Munchen. De knipoog van het merk, zeg maar.

BMW-1-serie1

Inmiddels heeft de 1 serie een facelift ondergaan en hoewel ik gek ben op deze afgetrainde looks, mis ik het hangbuikje! Het onderscheidende lijkt meer weggepoetst en dat zie ik bij wel meer merken gebeuren. Blijkbaar is het bij designs die de massa moeten aanspreken, die van de volumemodellen, niet handig als ze al té sprekend uit de hoek komen. Anders gezegd: als teveel consumenten vallen over die hangbuik, verkoop je geen aantallen. Daarnaast wordt uiteraard de designtaal van het merk doorgevoerd, zodat hij weer helemaal past binnen de vloot van nu. En dat zie ik dan weer terug in die enorm lange, platte neus.

BMW-1-serie2

In ieder geval ben ik er zeker van dat deze kleine Beier weer rijdt als de beste. Voorzien van achterwielaandrijving, strak op de weg, uiterst secuur sturend en zeer sportief of comfortabel, net wat men belieft.

BMW-1-serie3

Leuk is ook dat  er een integratie met de iPhone in zit en BMW levert daar zelfs een eigen ‘app’ bij. Je kunt je 1-serie daarmee op afstand bedienen: hem op afstand ontgrendelen, de koplampen laten knipperen, of te toeteren. Handig voor als je ‘m op een vol parkeerterrein niet kunt vinden. In de auto kun je je iPhone in een houder zetten en kun je met de apps ook berichten van Twitter en Facebook direct op het centrale display zien en kun je al rijdend met standaard-antwoorden reageren. Mmm, dat laatste hoeft van mij dan weer niet, in de file kun je wat mij betreft beter mediteren. 😉

BMW-1-serie4

Al met al een fraaie 1-serie en oh ja: uiteraard is hij nog zuiniger en stoot hij nog minder CO2 uit… duh…

5 Comments on “BMW 1-serie facelift: byebye hangbuikje

  1. Ik vind er geen bal aan. De vorige was in de juiste kleur (zwart metallic) in driedeurs versie met een paar mooie velgen nog wel fraai, maar deze… Wat een raar front… Heeft Adrian dat bedacht? Doet me terugverlangen naar Bangle.

  2. Dat klopt, maar ook ik heb meer met Bangle dan Adrian. Lekker eigenwijs. Een BMW moet eerst lelijk zijn. Met of zonder enige uitleg ga je het lijnenspel uiteindelijk begrijpen en dan zie je de schoonheid. En die gaat dan ook niet meer weg. Een auto die direct mooi is, gaat mij erg snel vervelen. Met deze nieuwe 1 weet ik het nu niet; is hij niet mooi of vind ik hem nu al saai. Ik vind de “oude” 1 nu (nog?) leuker.

    Het nadeel is wel dat uitgesproken auto’s snel gedateerd lijken. Alle Audi’s bijvoorbeeld zouden nu 10 jaar of 1 jaar oud kunnen zijn (afgezien van wat LED lampjes), maw ze lijken niet gedateerd maar zijn wel saai. “elk nadeel hep ze voordeel” Maar dan heb ik liever wat meer spanning ipv tijdloosheid.

  3. Ik begrijp ook niet waarom de 1 plots zo serieus moet worden. Het was de kleinste van de familie, dat geeft je steeds het recht wat onstuimiger te zijn dan de rest. Met de toppers uit het gamma mag je geen rare stunts uithalen (vorige 7 was op het randje), maar met goedkopere modellen die voornamelijk mikken op een jeudig publiek mag je al eens verrassend uit de hoek komen. Indien je het ‘hangbuikje’ echt niet wenste te zien, koos je gewoon voor een donkere kleur die dit schoonheidsfoutje optisch opslorpte. Verder doet de nieuwe achterkant wel héél VW Polo aan en zijn de nieren ook gigantisch en iets te ‘bling bling’. En wat met die buitenspiegels in aluminiumlook, willen we zo graag Audi zijn? Triest hoor BMW…

    P.S. Proficiat Viola dat je zelfs een hangbuikje weet te tolereren, jij gaat ooit een man op middelbare leeftijd nog gelukkig maken :p

Leave a Reply to Papageno Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*