AutoRAI 2009: het wordt een fijn feestje!

Vanmiddag naar de persconferentie voor de AutoRAI 2009 geweest. En ik weet het zeker: het wordt een fijn feestje. Weg zijn de merkenstands, het wordt weer leuker voor de bezoekers met paviljoens waarop de verschillende modellen bij elkaar te zien zijn. Kortom: het wordt anders en… ook het lekkers op twee wielen is vertegenwoordigd. Ik heb er zin in! Hier alvast de plattegrond, en je kunt het hele persbericht nalezen als je ff doorklikt. 

plattegrond_autorai_20091

Van 1 tot en met 11 april wordt in Amsterdam RAI het grootste auto-evenement van Nederland gehouden, AutoRAI 2009. Dankzij de vele automerken die zich hebben ingeschreven, wordt het evenement een geweldige belevenis. AutoRAI 2009 heeft een vernieuwde opzet, waarvoor zelfs internationale belangstelling bestaat. De auto’s staan niet per merk bij elkaar, maar zijn ingedeeld in zes belevingswerelden. Met bijna 500 exemplaren staan er bovendien meer auto’s dan ooit. Met het evenement GoMotor! wordt een motorwereld toegevoegd aan AutoRAI 2009.

Nog meer dan in andere jaren stelt het innovatieve beursconcept de autobeleving van de bezoeker centraal: in plaats van de auto’s per merk bij elkaar tentoon te stellen, geeft AutoRAI 2009 een overzicht van de markt in zes verschillende werelden. In elk van deze werelden staan de auto’s uit dezelfde categorieën bijeen. Voor de consument betekent dit een ideale manier om zich te kunnen oriënteren op het aanbod van de markt in die bepaalde belevingswereld.

Zes werelden en AutoRAI Life
De werelden waarin de auto’s zullen worden tentoongesteld, zijn ‘Family & Travel’, ‘Cabrio’,
‘Luxury en Sportscars’, ‘Adventure’, ‘City & Compact’ en ‘Green Innovations’. De grootste hal van Amsterdam RAI, de Europahal, wordt ingericht voor nog een uniek evenement: AutoRAI Life. Hier worden dagelijks live shows aan het publiek gepresenteerd rond concept cars, primeurs, nieuwe auto’s en sportauto’s.

– In Luxury & Sportscars draait het om veel vermogen, aerodynamisch design en felle kleuren: liefhebbers van sportief autorijden voelen zich hier meteen thuis. Ook staan hier de meest exclusieve auto’s die er in Nederland te koop zijn.

– In Green Innovations is te zien dat de ontwikkelingen op het gebied van schone en zuinige auto’s elkaar in rap tempo opvolgen. Deze wereld informeert de bezoekers over de laatste innovaties op dit gebied en laat zien wat ieders bijdrage kan zijn aan een schoner milieu.

– In City & Compact staan snelle, trendy, handige en veilige auto’s centraal. Moeiteloos inparkeren, manoeuvreren tussen het drukke stadsverkeer, snel en gemakkelijk van A naar B? Deze auto’s zijn ervoor gemaakt.

– Family & Travel biedt een overzicht van auto’s voor wie er geregeld met de kids opuit trekt. Royale bagageruimte voor vakantie? Fietsen mee? Hond achterin? Maar ook: comfortabel woon-werkverkeer. In Family & Travel staan auto’s die voor al deze doeleinden geschikt zijn.

– In de belevingswereld Cabrio voelen de bezoekers bij wijze van spreken vanzelf de wind door de haren. Autorijden is fun en dat ervaar je in de Cabrio-wereld met een keur aan softtop- en hardtop cabrio’s.

– Stoer & veilig de weg op? Een SUV in de urban jungle, een spannend off-road adventure of gewoon voor een stoere look? Inspiratie volop door de ruime keuze aan vierwielaangedreven modellen in de Adventure-wereld.

57e editie met debuut nieuw gebouw
AutoRAI 2009 is de 57e editie van deze beroemde autotentoonstelling, die de zwaarste economische stormen – de economische crisis van 1929 en de oliecrisis van 1973 – heeft doorstaan. Slechts in de oorlogsjaren is er geen AutoRAI georganiseerd. Bijzonder is dat dit jaar voor het eerst het nieuwe RAI-gebouw Elicium bij het evenement wordt betrokken Het nieuwe evenement GoMotor vindt hier plaats.

Zeventig primeurs
Volgens beursmanager Fernand Molenschot staat de bezoeker meer dan ooit centraal. “We mogen maar liefst zeventig autoprimeurs verwelkomen en zeven bij de tweewielers. Een prachtig vooruitzicht. Bovendien hebben we zwaar ingezet op auto-entertainment. De beleving van AutoRAI 2009 zal intenser zijn dan de geregelde bezoeker gewend is.” Goed nieuws is dat er meer auto’s dan ooit in de Amsterdamse hallen te zien zullen zijn. “Het worden er om precies te zijn 498, tegen 350 in voorgaande jaren. De indeling in de zes werelden maakt AutoRAI 2009 voor de bezoeker extra overzichtelijk. Oriënteren op een nieuwe auto was niet eerder zo gemakkelijk. Verder is AutoRAI 2009 een voordelig dagje uit voor het hele gezin, doordat kinderen t/m 14 jaar gratis toegang hebben en de NS een extra voordelig dagretour vanuit elk station in Nederland aanbiedt.” Kaarten voor AutoRAI 2009 zijn met korting verkrijgbaar op www.autorai.nl.

Speciale evenementen
AutoRAI 2009 staat bol van de speciale evenementen die een bezoek nog meer de moeite waard maken. Voorbeelden zijn de AD Droomdag op 14 maart en op 7 april de verkiezing van de Grootste Autokenner van Nederland. Tijdens de Exclusive Preview op dinsdagavond 31 maart kunnen bezoekers als eerste al het nieuws zien. Deze avond, van 20.00 tot 24.00 uur, zal een ontmoetingsplaats zijn van vips en vertegenwoordigers van bedrijfsleven en politiek. Gedurende de gehele AutoRAI 2009 kunnen de bezoekers in de Europahal het spectaculaire evenement AutoRAI Life bezoeken.

Paviljoens: extra smaakmakers op AutoRAI 2009
AutoRAI 2009 toont meer dan alleen auto’s die voor de consument te koop zijn. Op speciale themapaviljoens ligt het accent op de zijwegen die op autogebied kunnen worden bewandeld. De paviljoens hebben elk een eigen karakter en zijn te vinden in de werelden waar zij bij horen. Voorbeelden zijn de Supercar Paddock, waar in samenwerking met het automagazine Autovisie unieke droomauto’s te zien zijn. Een ander magazine, Carros, toont in het Pantser Paviljoen vier bijzondere, gepantserde auto’s waaronder de Mercedes-Benz van Helmut Kohl. Speciaal voor de kinderen is er het Disney Paviljoen, waar chauffeurtjes hun Duckstad-rijbewijs kunnen halen. Liefhebbers van klassieke auto’s kunnen hun hart ophalen bij het paviljoen ‘110 jaar AutoRAI’.

Automarkt toont accentverschuiving
Gemeten naar de autoverkopen, heeft de autobranche 2008 positief afgesloten. Het totaal van 499.980 verkochte personenauto’s overtreft de prognose met 2,7 procent. Voor dit jaar ligt de prognose op 475.000 personenauto’s en 75.000 lichte bedrijfswagens. Hoewel de maand januari hierbij vooralsnog achterblijft, is het volgens Peter Janssen, directeur RAI Vereniging, nog te vroeg om de prognose aan te passen. “Wel is er een duidelijke accentverschuiving zichtbaar naar kleinere en zuiniger modellen. De verkooptopper van 2008 was de Volkswagen Golf met ruim 16.000 stuks; dit aantal wordt echter flink overtroffen door de ‘drieling’ Toyota Aygo, Peugeot 107 en Citroën C1, die gezamenlijk ruim 25.000 maal werden verkocht.”

Groene groei
Goed nieuws is er volgens Janssen op milieugebied. “Vorig jaar is 97 procent van alle nieuw verkochte dieselauto’s door de fabrikant voorzien van een roetfilter. De groei van het aandeel auto’s met een milieulabel A en B is significant; van respectievelijk 5 en 17 procent in 2007 naar 11 en 35 procent in 2008. Mede als gevolg hiervan neemt de populariteit van auto’s met een label C, D en E geleidelijk af.” Janssen toont zich bijzonder verheugd over het feit dat AutoRAI 2009 doorgaat en wel in een unieke vorm. “Juist in tijden van crisis moet je blijven exposeren. Er is in nauwe samenwerking met alle importeurs een bijzonder aantrekkelijk en sterk vernieuwend concept ontwikkeld, dat uniek is in de wereld. Ik complimenteer Amsterdam RAI en de deelnemende merken daarom vanwege hun inzet om de AutoRAI in deze gedurfde nieuwe vorm mogelijk te maken.”

Wereldprimeur op GoMotor!
AutoRAI 2009 heeft met GoMotor! een magnifieke deeltentoonstelling met bovendien een nog geheime wereldprimeur en tal van Nederlandse primeurs. Op GoMotor! komen uiteraard liefhebbers van gemotoriseerde tweewielers aan hun trekken en kunnen zij die zich nog niet op een motor, scooter of brommer verplaatsen extra geïnspireerd raken om weer op te stappen. Vooral onder automobilisten bevindt zich veel mensen die wel hun motorrijbewijs hebben, maar geen motor. GoMotor! brengt bij hen de voordelen die tweewielers bieden extra onder de aandacht. Bezoekers kunnen tijdens GoMotor! opstappen om met het fenomeen gemotoriseerde tweewieler kennis te maken, terwijl geoefende bestuurders zelfs een demorit kunnen maken.

Motorverkopen in de lift
“Het aantal registraties van nieuwe motorfietsen vertoont sinds 2006 weer een lichte stijging”, aldus Eugène Daams, Secretaris Gemotoriseerde Tweewielers van RAI Vereniging, “en ligt met circa 17.500 eenheden weer op het niveau van 2005.” Veruit het populairste segment gemeten naar cilinderinhoud is dat van 951 cc en meer – de zwaarste categorie. Als het gaat om de marktsegmenten, is dat van de All/Off Road en Street motorfietsen het populairst. Het aantal behaalde motorrijbewijzen (A) houdt gelijke tred met de groei van het motorfietspark en bedroeg in 2008 circa 25.000 stuks. Opvallend is dat de bromfiets enorm aan populariteit wint; de verkopen vertonen sinds 2004 een sterke groei.

Over AutoRAI 2009
AutoRAI 2009 kent een verrassende, nieuwe opzet: De auto’s staan niet per merk op een stand, maar vergelijkbare auto’s worden bij elkaar geëxposeerd. Dit nieuwe concept biedt zowel exposanten als bezoekers belangrijke voordelen. Het nieuwe gebouw Elicium biedt onderdak aan GoMotor!, een aparte tentoonstelling voor motorfietsen en (motor-)scooters die voor bezoekers van AutoRAI vrij toegankelijk is. AutoRAI 2009 en GoMotor! worden georganiseerd door Amsterdam RAI in nauwe samenwerking met RAI Vereniging. AutoRAI 2009 is geopend van 1 tot en met 11 april. Op 31 maart vindt de Exclusive Preview plaats, waarvoor kaarten uitsluitend via autorai en carros worden besteld.

2 Comments on “AutoRAI 2009: het wordt een fijn feestje!

Leave a Reply to Klassiekerrally Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*