Automobielmanagement de mist in

Deze week een staaltje vrouwenhaat gelezen op – schrik niet – Automobielmanagement. Toch een gedegen instituut op het gebied van berichtgeving over de automobielindustrie, maar men denkt de laatste tijd lezers te moeten trekken met roddelbladachtige koppen, intro’s en columns. Met dit soort onontwikkelde berichtgeving slaan ze de plank goed mis.

vrouw-auto-nieuw3

Ik quote even een stukje modder van deze automobielmanagementsite:
“48+-vrouwen rijden meer schade
Vooral automobilistes van 48+ zijn een gevaar op de weg. Dat blijkt uit onderzoek van autoverzekeraar Allsecur.nl. De schadecijfers vertonen vanaf 48 jaar een opvallende piek. Vrouwen van 48+ (in de leeftijdscategorie 48-52 jaar) maken meer brokken dan hun mannelijke leeftijdsgenoten. Is het de overgang? Klopt het cliché ‘Vrouw aan het stuur, bloed aan de muur’? Worden vrouwen roekelozer?”

Vrouw-auto-nieuw6

Vervolgens wordt pas uitgelegd hoe het echt zit: “Cijfers liegen niet maar toch is er sprake van een vertekend beeld”, vertelt marketingmanager Johan Van den Neste van Allsecur. “Vrouwen in deze leeftijdscategorie hebben vaak kinderen thuis die net hun rijbewijs hebben gehaald. En aangezien pa ze over het algemeen niet in zijn grotere auto laat rijden, wordt moeder’s – vaak kleinere – auto geleend. Wat niet zelden resulteert in schade. Het échte probleem zit dus niet bij de genoemde categorie vrouwen, maar bij hun kinderen.”

Vrouw&Auto's14

Onderzoek wijst steevast uit dat niet oudere vrouwen, maar jongere mannen de voornaamste risicofactor in het verkeer vormen. Ruim 1 op de 4 mannelijke bestuurders tussen de achttien en twintig jaar rijdt schade. Overschatting van de eigen rijvaardigheid en agressief rijgedrag is vaak de boosdoener. Van den Neste: “Het gedeelte van de hersenen waarin verantwoordelijkheidsgevoel ontstaat, heeft zich pas met 25 jaar volledig ontwikkeld. Dit zien we dan ook in de schadecijfers terug.”

Ik hoop dat het verantwoordelijkheidsgevoel bij Automobielmanagement zich ook wat meer zal ontwikkelen in de komende maanden. Met leugens en stemmingmakerij win je op de lange termijn geen zieltjes.

5 Comments on “Automobielmanagement de mist in

  1. Tjonge, jonge. De autobranche is ook echt onvoorstelbaar. Ik had echt gehoopt dat men nu wat vrouwvriendelijker zou zijn geworden.
    Ze schofferen nog steeds vrouwen terwijl die wel een grote groep kopers zijn en de mannen toch ook moeders, zussen en vrouwen hebben.
    Het is zo ontzettend triest. En marketing-technisch ook zo ontzettend dom. De firma’s die vrouwen tevreden stellen, zullen het uiteindelijk winnen.
    Misschien moet ik op mijn oude site maar weer in de lucht gooien en enkel voorbeelden van seksisme in de autobranche plaatsen;-) Puur als een protestsite.

  2. Ja, ik heb ook altijd nog zo’n schrikreactie van: ongelofelijk. Maargoed, ik denk dat ik dit soort apenheul-fenomenen voortaan maar gewoon negeer. Met commentaar geef ik er alleen maar voeding aan. Laatste keer dus. 🙂

  3. Het is wel goed om er af en toe aandacht aan te besteden. Worden ze weer even wakker geschud. Maar ik begrijp ook dat je er niet continu mee bezig wilt zijn. Die energie had ik ook niet.
    Misschien moet je ze de volgende keer een zakje apennootjes sturen;-)

  4. Dikke boehoe, lange teentjes dames? Kom op hoor een plaagstootje in licht satirische vorm moet kunnen op z’n tijd, vooral in een ‘column’.

    Zo worden wij mannen ook vaak zat op de korrel genomen door oa. ‘carwoman’ en dan hoor je ons ook niet klagen.

    De verontwaardige reacties hierboven zouden op het forum van de ‘tuinbroeken’ van Opzij! niet misstaan.

    *met een satirische knipoog*

  5. Mmm, volgens mij begrijp je het niet helemaal – of eigenlijk – helemaal niet Lars. Dit gaat niet over plaagstootjes en het betrof geen ‘column’. Men probeert met leugens over vrouwen lezers te trekken en dat vind ik voor een serieuze automobielmanagementsite laag bij de grond. Kun je het uiteraard niet mee eens zijn, maar als ik voor mezelf spreek: ik ben het stadium Story inmiddels wel voorbij, net als vele mensen met mij.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*