Auto pedalen

Laatst kreeg ik een vraag van Carwoman-lezeres Patricia: zij vroeg waarom niet alle auto’s een tot op de grond doorlopend gaspedaal hebben.

pedalen2.jpg

Hier het antwoord: Raceauto’s hebben een paddlebox op de vloer (met tot op de grond doorlopend (gas)pedaal) zodat een goed doseringsgevoel gecombineerd kan worden met pedaalafstand voor hiel- en teendruk. De pedalen (zogenaamde drukgroepen) voor koppeling en remmen zijn bij ‘gewone’ auto’s relatief hoog tegen het schutbord geplaatst. Dit omdat het qua productieproces en kosten aantrekkelijk is om de pedalerie vanuit die drukgroep te laten komen: dus van boven.

pedalen.jpg

Waarom dus niet? Omdat het duurder en technisch wat ingewikkelder is. Maar het is dus qua rijden zeker handiger om het gaspedaal op de grond doorlopend te hebben om het gas precies te kunnen doseren. De duurdere en sportwagens hebben veelal tot op de grond doorlopende pedalen.

4 Comments on “Auto pedalen

  1. Hoi Viola,

    Welke pedalen hebben jouw voorkeur en waarom? Een vriendin van mij zweert bijvoorbeeld bij BMW o.a. omdat die voorzien zijn van zo’n groot, doorlopend gaspedaal. Volgens haar prettiger met het dragen van hoge hakken.
    Ikzelf ben ook aan het kijken voor een andere auto maar ik zag dat de nieuwe VW Golf het ook heeft. Op zich niet zo’n dure wagen toch? Ik wil er wel eens op letten en als het zo veel prettiger is meenemen in m’n beslissing.

    Groetjes!

  2. Hey Miranda,
    Ja er zijn idd ook ‘gewone’ modellen die met zo’n doorlopend gaspedaal zijn uitgerust. Is voor het sportieve gevoel. Ik vind het absoluut een pre: je ‘voelt’ de auto hiermee onder je hele rechtervoet en niet alleen onder de bal van je voet. Tenminste: als je platte schoenen draagt. Rijden met hoge hakken aan raad ik af. Als ik naar een feestje ben geweest waarbij ik de sandaaltjes of stiletto’s uit de kast heb gehaald, verwissel ik voor het rijden altijd van schoenen. Is gewoon veiliger, omdat je achter het gaspedaal kunt blijven haken. En dus, zoals gezegd, weinig voeling meer hebt met de auto als je alleen met je tenen gas geeft.
    Suc6 met kiezen!

  3. In een BMW heb je inderdaad een ‘staand’ gaspedaal, maar ik krijg na een uurtje ontzettende kramp in me voet, maar goed dat komt misschien omdat ik maatje 37 heb…

  4. Eindelijk lees ik hier iets over. Ik heb al in verschillende auto’s gereden en ik had het verschil in pedalen ook opgemerkt. Ik heb het geluk dagelijks in een BMW 330D te mogen rijden en wat mij daarbij positief opvalt is de geweldige zitpositie. De stoelen zijn geweldig, het stuur ligt lekker in de hand, maar ook de pedalen dragen bij aan een goede en sportieve zit.
    Zelf rijd ik met allerlei soorten schoenen waaronder stiletto’s. Ik werk als vertegenwoordiger en heb dus een representatieve functie. Het wisselen van schoenen wat Viola noemt is er bij mij vrijwel nooit bij omdat ik ook regelmatig klanten meeneem. Beetje lullig om dan je schoenen te gaan verwisselen. Maar los daarvan vind ik het in mijn BMW ook geen probleem om met hoge hakken – >8cm – te rijden. Ik heb gemerkt dat doordat het pedaal helemaal tot onder doorloopt ik eigenlijk automatisch mijn hak er tegen positioneer. Dat geeft extra steun. Vervolgens druk ik met mijn tenen/bal v.d. voet het pedaal in. Maar ook daarbij vind ik de BMW een zaligheid, want een kleine druk/pedaalslag maakt al dat de auto goed versneld. Ik hoef daardoor niet vaak het tot diep onderin te drukken.

    Eigenlijk jammer dat niet iedere auto ermee is uitgerust want al met al vind ik het zeker voordeel hebben.

    Groetjes,
    Jo

Leave a Reply to Jo Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*