Auto op elektra

Bij Chevy stond ik op de Detroit Motor Show met bewondering naar de Volt te kijken: mooi, atletisch design!

chevyvolt.jpg

Deze conceptwagen is sowieso bijzonder, want de vijfdeurs hatch is voorzien van elektro-aandrijving; het zogenaamde E-flex System. De Volt heeft ook een klein verbrandingsmotortje aan boord met drie cilinders en 1.0 liter inhoud.

chevyvolt2.jpg

Chevrolet heeft halverwege de jaren negentig al eerder een auto met accupakket op de Amerikaanse markt gebracht, de EV1. Die werd geen succes. GM Topman Bob Lutz vertelt: “Elektro-auto’s hadden hun beperkingen. De actieradius was beperkt, de interieur- en bagageruimte waren klein, het rijden heuvel-op was onmogelijk en met het inschakelen van de airconditioning daalde de capaciteit van de batterijen in razend snel tempo. De Volt is een ander type elektro-auto. Het probleem voor de actieradius is opgelost en ook de krappe interieur- en bagageruimte zijn verleden tijd.” En je kunt dus ook lekker koel zitten met de airco aan zonder dat je je meteen zorgen hoeft te maken of je wel thuis gaat komen…

chevyvolt3.jpg

Thuis plug je de Volt gewoon in het stopcontact en dan kan hij in ongeveer zes uur worden opgeladen. Is-ie vol, dan brengen de lithium-ion accu’s je meer dan 60 km ver in stadsverkeer, puur in de elektromodus. Ga je toch nog verderop buurten dan kan de 1.0 liter turbomotor de elektrische aandrijfunit bijladen. Volgens Lutz verbruikt de Volt 1,6 liter per 100 km, als je minder dan 50 km van je werk woont en de auto elke nacht aan de stekker hangt.
Rijd je lange afstanden, dan verbruikt de Volt naar verluid maar 4,7 l op 100 km, doordat de 160 pk/320 Nm sterke driepitter E85-brandstof (85% ethanol, 15% benzine) gebruikt om elektriciteit te genereren. De actieradius (tankinhoud: 55 liter) ligt dan op 1030 kilometer. Volgens GM sprint de Volt van 0-96 km/h in 8 tot 8,5 seconden. En ligt de topsnelheid op 192 km/h.General Motors verwacht dat zo’n accupakket tussen 2010 en 2012 productierijp zal zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*